Nowy rok przyniósł metamorfozę Teatru Muzycznego w Państwową Operetkę. Przygarnięta pod mamonodajne skrzydła stałej państwowej opieki finansowej, operetka lubelska rozpoczęła nowy okres swojej działalności premierą 3-aktowej "Miłości cygańskiej" Franciszka Lehara. Ze zrozumiałych względów artystyczny i społeczny aspekt tego wydarzenia mają znaczenie szczególne i z takim też nastawieniem trzeba doń podejść. Wystawienie "Miłości" w warunkach lubelskich uzasadniają tak względy środowiskowe jak artystyczne. Kilka słów najpierw o tych drugich. Od swych poprzedniczek realizowanych w naszym teatrze różni się "Miłość cygańska" różnorodnością elementów strukturalnych, sposobem ich konstrukcji i kompozycji. Świat fabularny utworu mieści się w dwóch planach: realistycznym (akt I, III) i (mówiąc trochę nieprecyzyjnie) fantastycznym (wizja senna), stanowiących nie tylko interesujący w operetce układ dramaturgiczny, lecz stwarzający równie�
Źródło:
Materiał nadesłany
Sztandar Ludu, nr 39