Jeden sezon spędził Friedrich Durrenmatt na stanowisku doradcy artystycznego Teatru Miejskiego w Bazylei, ale obecność swą zaznaczył premierami o europejskim rozgłosie. We wrześniu 1968 raku wystawiono w jego przeróbce szekspirowskiego "Króla Jana", w pół roku później ukazała się na scenie durrenmmattowska wersja "Tańca śmierci" Strindberga zatytułowana "Play Strindberg". Praca Durren-matta miała charakter programowy. Dlatego w sposobach adaptowania, klasyków, w kryteriach stosowalnych przy redagowaniu tekstu dopatrywano się założeń teoretycznych, w których - w miarę rozwijania doświadczeń tego typu - mogłaby wyrosnąć uniwersalna koncepcja dotycząca dramaturgii naszych czasów. Jesienią 1969 roku w sytuacji konfliktowej Durrenmatt opuścił jednak teatr. Decyzja ta oznaczała niespełnione nadzieje i koniec "dramaturgii bazylejskiej''. Niewątpliwie łatwiej przymierzać "Króla Jana" i "Play Strindberg" do poglądów Durrenmatta na teat
Tytuł oryginalny
Między Strindbergiem i Durrenmattem
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr Nr 11