IM lepiej poznajemy twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza, im częściej teatry znajdują właściwy klucz którym otwierać należy jego dramaty, tym wyraźniejsza staje się wielkość i znaczenie jego dzieła. Z niezwykłą siłą przemawia dziś do nas prezentowana po raz pierwszy w Warszawie jego sztuka "Gyubal Wahazar". Jest to niezwykła w swej proroczej prawie odkrywczości analiza faszystowskiej dyktatury i jej na wpół obłąkanego wodza. Witkiewicz napisał te sztukę w roku 1921, a więc przed marszem na Rzym Mussoliniego i na 12 lat przed dojściem do władzy Hitlera. A jednak wyczuł prawie bezbłędnie istotę owego potwornego zjawiska. Zbrodniczość hitleryzmu i wymiary ludobójstwa nie mieszczą się w kategoriach logicznego myślenia, są w tych kategoriach niewyobrażalne. Znaczenie Witkacego i jego sztuki o Gyubalu Wahazarze polega na tym, że potrafił on siłą swej niezwykłej wyobraźni przewidzieć możliwość tej potworności i wyj
Tytuł oryginalny
Między królem Ubu i Arturem Ui
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Ludu Nr 35