Dzieje "Przygody z Vaterlandem" Leona Kruczkowskiego są same w sobie historią pełną przygód. Wystawiona po raz pierwszy w teatrze Comoedia pt. "Bohater naszych czasów", przerobiona następnie przez autora, miała być wystawiona we wrześniu 1939 roku w Krakowie. Uniemożliwił to wybuch wojny. Zaginęły wszystkie egzemplarze. Autor odnalazł tekst dopiero w kilka lat po wojnie. Przystąpił do jego ponownego opracowania, ale pracy tej nie zdążył już ukończyć. "Przygoda z Vaterlandem", na co zwracano już uwagę, ma liczne cechy podobne do dwóch słynnych sztuk niemieckich ostatniego 50-lecia. Do "Kapitana z Koepenick" Zuckmayera i do "Artura Ui" Brechta. Oba te utwory powstały w wyraźnie bliskim sąsiedztwie dramatu ekspresjonistycznego. "Kapitan z Koepenick" jest jeszcze bliższy dramatowi mieszczańskiemu, ma wyraźną podbudowę obyczajową i psychologiczną. "Arturo Ui" jest już w całości metaforą. Kroniką historycznych wydarzeń, opowiedzianą, a nie przedst
Tytuł oryginalny
Między alegorią i psychologią
Źródło:
Materiał nadesłany
Przegląd Kulturalny Nr 11