W repertuarze teatru częstochowskiego, dobieranym pod kątem współczesnej problematyki, "Medea" Jana Parandowskiego zajmuje odrębne miejsce. Przede wszystkim - wystawiona w drugim sezonie dyrekcji Augusta {#os#2379}Kowalczyka{/#}, a więc w okresie trwającego w najlepsze "eksperymentu" - pełni funkcję klasyki. Predestynuje ją do tego sam temat, zaczerpnięty z greckiego mitu, a także styl i język - klasyczna polszczyzna Parandowskiego. Ale nie ze względu na swoje mitologiczne pochodzenie i greckie realia jest chętnie, a nawet z entuzjazmem przyjmowana w Częstochowie przez młodego widza. Zagadnienie zgodności fabuły "Medei" z mitologią, a nawet "Mitologią" Parandowskiego może być rozpatrywane z pożytkiem w szkole, natomiast dla dorosłego widza, nie filologa, byłoby to zajęcie równie interesujące jak bezinteresowne, gdyż prowadzące do nikąd. Bo Parandowski inaczej traktuje mit niż inni pisarze, również zakochani w antyku lub p
Tytuł oryginalny
Medee rodzą się co dzień
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 23