Sztuka Petra Weissa należy do najbardziej interesujących współczesnych pozycji dramaturgicznych. Polskiej publiczności znany jest Weiss ze sztuki "Dochodzenie", przedstawiającej proces oświęcimski, granej Teatrze Współczesnym w Warszawie. Tym razem Weiss sięgnął do wydarzeń rewolucji francuskiej, do tragicznych losów wodza rewolucji Jean Paula Marata i jego zabójstwa przez młodą fanatyczkę z obozu żyrondystów Charlotte Corday. Oryginalność utworu polega przede wszystkim na tym, że sztuka o Maracie jest rzekomo napisana przez Markiza de Sade i wystawiona przez zespół pacjentów, zakładu dla umysłowo chorych w Charehton czyli występuje tu teatr w teatrze. Ucieczka do patologii jest częstym chwytem współczesnych pisarzy: pozwala wyjść z konwencji realistycznej i daje możliwości niesłychanie śmiałych sformułowań. Sztuka ma jakby podwójny wymiar, rzecz dzieje się w roku 1808 zaledwie po upływie 15 lat od śmierci Marata, i przedstawiana
Tytuł oryginalny
"Męczeństwo i śmierć Marata"
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Mazowiecka nr 150