EN

23.04.1967 Wersja do druku

Mechanizm faszyzmu

"Wyzwolenie Wotana" może być przykładem szczególnie pojemnej formuły teatru politycznego. Ernest Töller nie troszczy się o detale obyczajowe, nie rozwija zdarzeń i nie wprowadza na scenę rzeczywistych, historycznych postaci. A jednak trafnie portretuje .. okoliczności powstania ruchu faszystowskiego i mechanikę jego rozwoju. I choć w całej sztuce nie ma wzmianki o Hitlerze i jego narodowosocjalistycznej partii - nie ma też wątpliwości kto i jaki ruch był tu głównym modelem.

W nieprawdopodobnej historii o karierze politycznej Wotana - wskazał autor sztuki na drobnomieszczaństwo niemieckie jako zasadniczą siłę napędową tego ruchu. To panująca w republice atmosfera rozgoryczenia, nacjonalizmu, antysemickiej histerii, obrzydzenia do liberalnych wartości, które zbankrutowały w obliczu wojny (znamienne hasła wywoławcze ruchu Wotana: "Europa dla łajdaków!", "Europa cuchnie!") wytworzyły duchową pustkę, w której pojawiło się marzenie o wodzu, pragnienie służenia wyższemu porządkowi. Jak silne były te nastroje w Niemczech - świadczyć może postawa Tomasza Manna. Jeszcze na początku roku 1933 pisał on, że trzeba "walczyć po stronie tych, którzy chcą nadać światu jakiś sens, sens człowieczy", i że "jest w tym sensie socjalistą, a demokratą w sensie najpotoczniejszym i powszechnym". Fakt, że bohater sztuki nazywa się Wotan, a nie Hitler, pozwolił swobodnie manewrować bogatym materiałem, w krzywym zwierciadle ukazując ku

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Mechanizm faszyzmu

Źródło:

Materiał nadesłany

"Ekran" nr 17

Autor:

Bogdan Zagroba

Data:

23.04.1967

Realizacje repertuarowe