Jak wiadomo dramaturgia Brechta, a zwłaszcza jego teatr, ma swoją książkę kucharską. Zapewne ten teoretyczny kodeks odegrał pewną pozytywną rolę w pierwszym okresie, torując drogę dla jego wybitnej twórczości na naszych scenach. Przecież wraz z Brechtem wtargnęła do naszych teatrów współczesność. W klimacie wielkiej odnowy, sztuki Brechta były taranem, którym walczono o prawo do nowatorstwa, o nowy repertuar dla naszych teatrów, o nowe więzy teatru z życiem. W tym pierwszym okresie pilnie studiowaliśmy "Mały Organon", brechtowskie wzory były podstawą naszych realizacji. Krytycy z zadowoleniem podkreślali zgodność spektaklów z oryginałem. Wierne kopie miały najwyższą ocenę. Dziś pierwszy okres upowszechnienia brechtowskiego teatru mamy już poza sobą. Kiedy przed pięciu laty l Konstanty Puzyna w interesującym eseju pt.: "Utopia i nauka'' (Dialog Nr 2 1957) pisał: "Brecht tworzy niebezpieczną teorię "modeli" traktują
Tytuł oryginalny
Matka Courage
Źródło:
Materiał nadesłany
Argumenty