CAŁA twórczość Stanisława Ignacego Witkiewicza, nazywanego popularnie Witkacym, stanowi kopalnię refleksji i teorii wciąż jeszcze nieuporządkowanych. Witkacy wyprzedził znacznie wszystkie odkrycia teatralne 25-lecia powojennego, jakie dokonano na Zachodzie. Jest bardziej teatralny w dramaturgii od Becketta, bardziej drapieżny w warstwie intelektualnej utworów niż Ionesco. Jest przy tym ogromnie polski, ale chyba właśnie ta cecha utrudnia jego prezentację współczesnemu odbiorcy. Jeżeli bowiem np. poglądy estetyczne Witkacego mogą stanowić żywe odnośniki do zjawisk w świecie współczesnym, to narodowe cechy jego twórczości ściśle wiążą się z pewnym okresem historycznym, a nawet z określonym kręgiem środowiskowym. Dostrzeganie nadchodzących przemian społecznych, za punkt wyjściowy i jednocześnie docelowy przyjmuje ten sam mikroświat intelektualny, którym wstrząsa świadomość kresu szlacheckich mitów, rozczarowania z b
Tytuł oryginalny
Matka
Źródło:
Materiał nadesłany
Wieczór Wybrzeża nr 153