EN

1.10.1964 Wersja do druku

"Maskarada" bez Nieznajomego

Jakub Rotbaum wystawił we Wrocławiu Lermontowowską "Maskaradę" bez, postaci Nieznajomego, czyniąc tym wyłom w stuletniej tradycji inscenizacyjnej tego dramatu. Wydarzenie świadczące o śmiałości reżysera i o uwadze, jaką poświęca stanowi badań historycznoliterackich i filologicznych nad interesującym go tekstem dramatycznym. Daleko idąca ingerencja Rotbauma w "kanoniczny" tekst dramatu jest jednakże logicznym rezultatem jego własnego, takiego a nie innego odczytania tego utworu i własnego do niego stosunku. Zbieżność wniosków reżysera z ostatnimi filologicznymi wnioskami badaczy twórczości Lermontowa jest jedynie dowodem słuszności wniosków filologów. Wyniki badań historycznoliterackich sprawdziły się w wizji artystycznej inscenizatora. Ostateczny kształt sceniczny wrocławskiego spektaklu nie pokrywa się zresztą ściśle z tymi wynikami. Rotbaum wziął od filologów tyle, ile mu było potrzeba, z niektórych rzeczy zrezygnował, a wiele dodał

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Maskarada" bez Nieznajomego

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr Nr 19 1964

Autor:

Eugeniusz Żytomirski

Data:

01.10.1964

Realizacje repertuarowe