"wszędzie maski włoskie wieczorem, mowy miłe, komedie i przyjemne widowiska" - mówi Gaveston w "Edwardzie II" Marlowe'a. Myśli o pochodzie wozów i tańca w maskach. "O maskarado! Tyś grzeszną zabawą Potężną bronią w ręku złego ducha" - to zdanie z Shakespeare'a. Mowa o masce, ulubionej zabawie angielskiego dworu, rozpowszechnionej przez Jonsona i Jonesa. "gdyby postarać się o jakąś kobietę, ale nadto młodą, sprytną (...) która by, przebrana naprędce, pod jakimś dziwacznym nazwiskiem markizy lub vicehrabiny umiała odegrać rolę znakomitej damy" - rozważa Frozyna w akcie IV "Skąpca". Podręczniki widziały w "Skąpcu" wzór komedii charakterów. Podręczniki widzą w Molierowskim Harpagonie obraz skąpca, kliniczne studium namiętności, ściskające w wychudłych, długich palcach bezcenną szkatułkę. Krytyk, analizujący "Skąpca", widział już upadłość pióra znękanego intrygami pisarza. Krytyk taki delektuje się związkami z Plautem,
Tytuł oryginalny
Marionety i maski
Źródło:
Materiał nadesłany
Konkurs red. "Dziennika Polskiego" i Teatru Groteska w Krakowie