18.11.2012 Wersja do druku

Marionetkowe arie

Drugi dzień II Międzynarodowego Festiwalu Formy Materia Prima podsumowuje Tomasz Kaczorowski z Nowej Siły Krytycznej.

Irański spektakl "Aszura" umieszczono w remontowanym budynku hali PTG "Sokół". Miejsce niecodzienne dla teatru - odpadający tynk, plandeka odstająca od sufitu - ale za to rozmiar przestrzeni pozwala na zaczerpnięcie głębokiego oddechu - i przez widzów, i przez artystów. "Aszura" jest operą marionetkową. W Europie to gatunek prawie nieznany, bo wywodzi się z dawnej tradycji teatru perskiego. "Aszura" - jeżeli mierzyć europejskimi poetykami - ma formę baśni. Narrację prowadzi siedemnastowieczny poeta perski Montashami Kashami. Jest to bogato zilustrowana historia o śmierci wnuka Mahometa - Husajna ibn Ali, który stoczył wielką bitwę z wojskami Ubayda-Allaha. Na scenie inscenizowane są bitwy, pojedynki, zwiastowania archanioła Gabriela. Najciekawszym elementem spektaklu jest uruchamiana przez twórców przestrzeń. Scena zamknięta została w wyznaczonej czarnymi materiałami niewielkiej ramie prosceniowej - 2m x 10m. W niej pokazywana jest kilkunastometrowa g

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Siła Krytyczna

Autor:

Tomasz Kaczorowski

Data:

18.11.2012

Tematy w toku

Festiwale