Przygody mitologicznego Ulissesa (Odyseusza) stały się źródłem natchnienia dla wielu pokoleń poetów, dramatopisarzy, a później reżyserów. Drugie Studio Wrocławskie przedstawiło nam jedną z wizji podróży króla Itaki, największego, obok Lope de Vegi dramatopisarza XVII-wiecznej Hiszpanii - Pedra Calderona de la Barcii. Dokonana przez niego adaptacja Ulissesa jest utrzymana w duchu katolickiej koncepcji zbawienia. Z różnorodności aspektów "Odysei" Homera został wyeksponowany problem wewnętrznego konfliktu oczekiwań bohatera. Z jednej strony chęci używania w "boskim raju rozkoszy", a z drugiej - pragnienia powrotu do ojczystej Itaki, zastąpionej przez Calderona chrześcijańskim niebem, życiem wiecznym. Niczym w średniowiecznym moralitecie realnych bohaterów zastępują alegoryczne postacie, odpowiedniki władz zmysłowych i rozumowych człowieka. Cały układ powiązań motywacyjno-emocjonalnych Ulissesa jest nabudowany na platońs
Tytuł oryginalny
Magia grzechu
Źródło:
Materiał nadesłany
Słowo Polskie, Wrocław nr 45