Grać postać, która jest przeciwieństwem mnie, to jedno z najciekawszych doświadczeń aktorskich — mówi aktor musicalowy Maciej Pawlak o swoim bohaterze w spektaklu Wirujący seks. Polskie love story.
Maciej Pawlak, jeden z najbardziej rozchwytywanych aktorów musicalowych w Polsce, wcieli się w postać Patryka w nowej premierze Teatru Rampa Wirujący seks. Polskie love story w reż. Tadeusza Kabicza. To spektakl inspirowany kultowym filmem Dirty Dancing, a postać Patryka to zabawa z mitem bohatera, który wykreował Patrick Swayze. To kolejne interesujące wyzwanie aktorskie dla Macieja Pawlaka, którego można oglądać w wielu teatrach i musicalach w głównych rolach. Z kolei w listopadzie 2023 roku miała miejsce premiera płyty prezentująca mniej znane, offowe oblicze amerykańskiego teatru muzycznego, którą Maciej Pawlak nagrał i wydał z pianistką Kariną Komenderą.
Maciej Pawlak mimo młodego wieku ma na swoim koncie wiele głównych ról w ważnych spektaklach musicalowych, m.in. w: Tik, tik…BUM!, Pippin, Thrill me, West side story, Jesus Christ Superstar czy Pretty Woman. Rola Patryka w spektaklu Wirujący seks. Polskie love story niesie w sobie coś, co Maciej Pawlak lubi szczególnie – możliwość wejścia w dialog z mitem i spojrzenie na swojego bohatera z perspektywy osoby żyjącej w XXI wieku.
Kiedy pojawił się film Dirty Dancing na ekranach dominowali agresywni, masywni bohaterowie, którzy wyznaczali kierunek patrzenia na męskość. Johnny, w którego wcielał się Swayze, wprowadzał aspekt delikatności, skupienia na drugiej osobie, wyzwolenia z narzucanych odgórnie form. W filmie prowadził do seksualnego przebudzenia Baby. W naszym spektaklu nie ma takiej potrzeby, nie żyjemy w latach 60. jak bohaterowie filmu. – mówi Maciej Pawlak. Patryk, w którego się wcielam wykorzystuje taniec by pozwolić naszej „Baby”, czyli Mani, zrzucić z siebie brzemię bycia perfekcjonistką, co przybiera formę terroru wobec samej siebie. Dzięki Patrykowi Mania poznaje smak życia tu i teraz, a ja jako Patryk czuję się świetnie, bo na co dzień jestem zupełnie inną osobą, niż on, a grać w tak zwanej kontrze do siebie, to jedno z najciekawszych doświadczeń aktorskich.
Maciej Pawlak oprócz intensywnej pracy w teatrach bierze także udział w projektach muzycznych prezentujących musicalowe utwory publiczności w różnych częściach Polski. Obecnie jest w trasie Accantus Live 2024, a już wkrótce planuje wznowić koncerty promujące płytę Tides and Times. Najbliższy koncert odbędzie się 19 kwietnia w Teatrze Muzycznym w Łodzi.
Tides and Times to płyta, która prezentuje mniej znane utwory musicalowe, bardziej alternatywne i offowe, ale wcale nie mniej ciekawe, stąd postanowiłem wspólnie z pianistką Kariną Komenderą się nimi podzielić. Bo oprócz głównych ról w najgłośniejszych musicalach, co oczywiście jest moją wielką satysfakcją, lubię odkrywać to, co jest ukryte, mniej popularne, a bez wątpienia często warte zauważenia. Tak w pewien sposób widzę swoją rolę jako artysty i to droga, którą także chcę podążać – dodaje Maciej Pawlak.
Premierowe spektakle musicalu Wirujący seks. Polskie love story w reż. Tadeusza Kabicza odbędą się 19-25 kwietnia i 15-19 maja w Teatrze Rampa.
Macieja Pawlaka można zobaczyć w spektaklach zaplanowanych na: 20 i 23.04, a także 15-17.05 i 21.05.
***
Maciej Pawlak – aktor musicalowy, absolwent Akademii Muzycznej in. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziale wokalno-aktorskim oraz Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego (Uniwersytet Śląski w Katowicach, organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej). Związany z Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Mazowieckim Teatrem Muzycznym, warszawskimi teatrami ROMA, Rampa i Syrena. Krakowskim Teatrem VARIETE, Teatrem Rozrywki w Chorzowie i Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Ważniejsze role:
Jon (Tik, tik…BUM), Teatr Muzyczny ROMA,
Tony (West Side Story), Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku,
Pippin (Pippin), Teatr Muzyczny w Poznaniu,
Nathan Leopold (Thrill me), Mazowiecki Teatr Muzyczny,
Chris (Miss Saigon), Teatr Muzyczny w Łodzi,
Judasz (Jesus Christ Superstar), Teatr Rampa w Warszawie,
Happy Man/Giulio (Pretty Woman), Teatr Muzyczny w Łodzi,
Carlos (Kobiety na skraju załamania nerwowego), Teatr Rampa w Warszawie,
Emmett Forrest (Legalna blondynka), Krakowski Teatr Variete,
Pinokio (Pinokio), Gliwicki Teatr Muzyczny,
Mateo (Believe there will be no porn), Potem – o – tem.
Od lat popularyzuje ambitny repertuar musicalowy w Polsce, czego zwieńczeniem jest płyta Tides and Times nagrana wspólnie z pianistką Kariną Komenderą.