EN

3.04.2006 Wersja do druku

Lustra

"Zapiski tego, który zniknął" Leos Janaček/"Sonety Szekspira" Paweł Mykietyn w reż. Łukasza Kosa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Marta Kurowska w Didaskaliach.

Tołstoj w Sonacie Kreutzerowskiej przypisuje muzyce "najbardziej niemoralne" oddziaływanie, twierdząc, że za jej pośrednictwem popełniono większość cudzołóstw we współczesnym mu społeczeństwie rosyjskim. Sfera erotyki, w tajemniczy i niejednoznaczny sposób pozostająca w związku z muzyką, stanowi próbę przekroczenia, pozornie nieprzezwyciężalnej, aporii związanej z ciałem. To poszukiwanie własnej tożsamości w świecie, który ulega ciągłym przewartościowaniom. Nic nie jest bowiem równie sztuczne, jak "naturalne" ciało człowieka. Lustrzane odbicie, choć daje pozór, złudzenie rzeczywistości, jest w gruncie rzeczy mnożeniem znaków, ale i znaczeń. Lustrzane odbicie ludzkiego ciała otwiera możliwości, nowe, zupełnie odmienne warianty mówienia o erotyce, o miłości. Jak w fudze poszczególne frazy gonią wspólny temat, a wariacjom zdaje się nie być końca. Zapiski tego, który zniknął Leośa Janaćka stanowią swoistą uwerturę do Sonetó

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Lustra

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia nr 71/02.2006

Autor:

Marta Kurowska

Data:

03.04.2006