Obraz Franza Sedlacka - austriackiego malarza z kręgu Neue Sachlichkeit zatytułowany "Krajobraz przemysłowy", nawiązuje wprost do malarskiej esencji romantyzmu - obrazu Caspara Davida Friedricha przedstawiającego wędrowca spoglądającego z góry na spowite chmurami morze skał. W pejzażu Sedlacka wędrowiec spogląda na szeroką, ale spokojną rozlaną u jego stóp rzekę, po której płyną statki i uporządkowany skrawek lądu, gdzie dymią kominy jakiejś fabryki. Z prawej strony nad wędrowcem góruje prosty biały kościół, wzniesiony na nieprzystępnej wapiennej skale. W oddali czarne i obojętne niebo oraz zamykające horyzont góry. Wędrowcowi Sedlacka towarzyszy piesek, tak samo jak wędrowiec zapatrzony w krajobraz. W porównaniu z romantycznym pierwowzorem nowy, "rzeczowy" wędrowiec utracił swą dominującą pozycję, zagubił się gdzieś w pół drogi między nieznośnie spokojnym pejzażem przemysłowym, a surową dzikością skał. A moż
Tytuł oryginalny
Lunatycy nowej rzeczowości
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Powszechny nr 26