EN

25.06.1995 Wersja do druku

Lunatycy nowej rzeczowości

Obraz Franza Sedlacka - au­striackiego malarza z kręgu Neue Sachlichkeit zatytułowany "Krajobraz przemysłowy", nawiązuje wprost do malarskiej esencji romantyz­mu - obrazu Caspara Davida Fried­richa przedstawiającego wędrowca spo­glądającego z góry na spowite chmurami morze skał. W pejzażu Sedlacka wędro­wiec spogląda na szeroką, ale spokojną rozlaną u jego stóp rzekę, po której płyną statki i uporządkowany skrawek lądu, gdzie dymią kominy jakiejś fabryki. Z prawej strony nad wędrowcem góruje prosty biały kościół, wzniesiony na nie­przystępnej wapiennej skale. W oddali czarne i obojętne niebo oraz zamykające horyzont góry. Wędrowcowi Sedlacka towarzyszy piesek, tak samo jak węd­rowiec zapatrzony w krajobraz. W po­równaniu z romantycznym pierwowzo­rem nowy, "rzeczowy" wędrowiec utra­cił swą dominującą pozycję, zagubił się gdzieś w pół drogi między nieznośnie spokojnym pejzażem przemysłowym, a surową dzikością skał. A moż

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Lunatycy nowej rzeczowości

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 26

Autor:

Piotr Gruszczyński

Data:

25.06.1995

Realizacje repertuarowe