Lublin może być miejscem dialogu o wymiarze uniwersalnym, bo ma tradycję artystycznych dyskusji uosabianych przez ruch kontrkultury przełomu lat 70. i 80. XX wieku. Dzisiaj artyści, wyposażeni w ten genotyp dziedzictwa dawnej kontrkultury, stają się "Artystami Miasta", "Artystami Zmiany" - na przykład poprzez nowoczesne działania animacyjne, jakim w Lublinie jest Noc Kultury - opinia Krzysztofa Czyżewskiego dotycząca strategii Lublina w staraniach o tytuł ESK 2016.
Samo dochodzenie do tego, o co nam chodzi w staraniach Lublina o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, jest procesem twórczym - mówi Krzysztof Czyżewski. Określa Lublin jako Sztukmistrza Wschodu. (...) Dwa ośrodki decyzyjne Odrębnym i poważnym problemem jest fakt istnienia w strukturze władz miasta dwóch ośrodków decyzyjno-kierowniczych, kreujących politykę identyfikacji i promocji miasta. Jeden ośrodek to Marketing Miasta, biuro w ramach Kancelarii Prezydenta Miasta; kieruje nim Michał Krawczyk (formalnie: zastępca dyrektora Kancelarii Prezydenta ds. Marketingu Miasta) i to on odpowiada za stworzenie "Marki Lublin". Dla ścisłości wyjaśnijmy, że nie istnieje nic takiego jak Biuro Promocji Miasta, a jednak tak właśnie wciąż mylnie bywa nazywane w potocznych opiniach biuro, którym kieruje Krawczyk. Marketing Miasta Krawczyka wykreował m.in. hasło "Lublin - Miasto Inspiracji" czy podejmował akcje promocyjne typu "Lublin. Nieziemskie klimaty