EN

7.04.2022, 15:00 Wersja do druku

Lublin. 6. Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2022 w maju

5 maja w Centrum Spotkania Kultur  rozpocznie się VI edycja Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. CSK, które jest organizatorem tego wydarzenia, pokaże spektakle teatralne o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych.

fot. proj. Piotr Młodożeniec

Prezentacji form teatralnych towarzyszyć będą wystawy, pokazy filmowe i warsztaty. Kulminacją Festiwalu – 15 MAJA - będzie wręczenie nagród „Złota Kieszeń” w 3 kategoriach: dla najlepszego spektaklu, za najlepszą scenografię i za najlepsze kostiumy. „Scenę w Budowie” wspiera finansowo Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Katarzyna Sienkiewicz, dyrektor Centrum Spotkania Kultur w Lublinie: Scenografia, kostiumy, plastyka teatralna - tak istotne dla każdego spektaklu - znalazły swoje miejsce, swój dom w Lublinie. CSK, które jest organizatorem jedynego takiego wydarzenia w naszym kraju, już po raz szósty odkryje i doceni wizualność przedstawienia teatralnego. Głównym elementem „Sceny w Budowie” jest konkurs z pulą nagród w kwocie 25 tysięcy złotych. Podczas Festiwalu nagradzamy najlepsze polskie spektakle, które miały swoje premiery w sezonie artystycznym 2020/2021. W tym roku kapituła VI edycji „Sceny
w Budowie” spośród 34 przedstawień do ścisłego finału zakwalifikowało osiem, które walczyć będą
o „Złotą Kieszeń”. Trzy z nich zaprezentujemy w CSK. Na scenie Sali Operowej pokażemy spektakl „Zły” Teatru Polskiego z Bielska-Białej oraz „Faust” Teatru Wybrzeże w Gdańska. W Dużej Kieszeni Sceny zaprezentowany zostanie „Robot” w wykonaniu stowarzyszenia Unia Teatr Niemożliwy. Zwieńczeniem Festiwalu będzie pokaz plenerowego spektaklu „Peregrinus” Teatru KTO z Krakowa
– wylicza i zaprasza dyrektor Sienkiewicz.

Podczas trwania „Sceny w Budowie” w przestrzeniach otwartych CSK zaprezentujemy najciekawsze prace studentów siedmiu uczelni artystycznych z całej Polski. W tym roku motywem przewodnim wystawy będzie mit o Narcyzie.

Profesor Leszek Mądzik, dyrektor artystyczny Festiwalu: Narcyzm - temat ten i jego znaczenie stał się kolejnym zagadnieniem prac studentów uczelni plastycznych w Polsce. Zobrazowanie tego pojęcia wydaje się być ważniejszą i ciekawszą prezentacją młodych twórców podczas Festiwalu Scenografii i Kostiumów VI edycji. Natura ludzka rodzi takie zachowanie, którego ślad zakłóca relacje z drugim człowiekiem. Interpretacja i wizja takich stanów poprzez obraz przybliży odbiorcy pojęcie narcyzmu. Czy jest to nadwrażliwość wobec swojej osoby, czy skierowanie na siebie i tylko na siebie. Język obrazu, instalacji to krok, by poprzez wrażliwość młodych twórców zajrzeć w pokłady tego stanu jakim jest narcyzm. Jest on symbolem miłości własnej, znakiem egoizmu i odwrócenia się od innych osób. Postać zamknięta we własnym świecie. Z jednej strony czuje się wszechmocna, z drugiej słaba, zakompleksiona. „Każdy artysta w jakimś sensie maluje siebie” - te słowa wypowiedziane przez Witolda Kaweckiego, który interpretuje obraz Caravaggia pt. Narcyzm, daje jedną z wielu odpowiedzi, jaką dostajemy w spotkaniu z obrazem tego artysty znajdującym się w Palazzo Barberini w Rzymie. Młodzieniec wpatrujący się w taflę wody jak w lustro smakuje swojej urody wierząc, że nie zakłóci jej tafli. W jakim kierunku pójdą prace studentów tegorocznej edycji Festiwalu - dowiemy się podczas majowej prezentacji – kończy profesor Mądzik.

Festiwal rozpocznie się wernisażem „#Dorman 2022”.

Kuratorka wystawy Laura Sonik: „Stojąc przed kuratorskim zadaniem stworzenia wystawy o postaci Jana Dormana, można by parafrazując, przyjąć pewną znaną zasadę: jaki człowiek, taka wystawa. A jaki był Jan Dorman? Dla jednych był mistrzem, człowiekiem pełnym humoru uwielbianym lub nienawidzonym (podziwianym lub niezrozumianym). Na pewno też nie w pełni docenionym. Ekscentryk i innowator. Dorman to postać zwrotna, przewrotna, konfabulująca, konsternująca, czasem absurdalna, ekscentryczna, zaskakująca i dziwaczna. I teraz wyobraźmy sobie wystawę zbudowaną na wszystkich tych cechach w sali o wymiarach 25 metrów na 6 - Jan Dorman staje się tutaj przestrzenią, duchem, wyobraźnią. Jest w powietrzu, na ścianach, w wirtualnym eterze, wyświetla się i brzmi. Aby dobrze się tutaj czuć - trzeba pozwolić sobie na odrobinę dystansu. Podczas wystawy - z uwagi na typową dormanowską nieprzewidywalność, dziwaczne intrygi, jak też innowacyjne środki stylistyczne i narracyjne - przedstawimy Państwu aranżację złożoną z bardzo wielu, często nieoczywistych obiektów, instalacji czy doświadczeń multimedialnych. Miejmy nadzieję, że Doman nie przewróci się w trumnie” – mówi kuratorka.

Dla kinomanów przygotowaliśmy – w nawiązaniu do motywu przewodniego wystawy studenckiej o Narcyzie - Festiwalowy Cykl Filmowy pt. „Oni chcą uwielbienia” z doskonałymi filmami
o charakterystycznych „trudnych bohaterach”. Dla wąskiego zaś grona adeptów scenografii warsztaty scenograficzne, które poprowadzi ceniona scenografka i kostiumografka - Katarzyna Borkowska.

Autorem plakatu VI edycji „Sceny w Budowie” jest Piotr Młodożeniec – wybitny polski artysta grafik, którego prace pokazywaliśmy w ubiegłym roku w Galerii Saskiej.

Źródło:

Materiał nadesłany