01.07.2015 Wersja do druku

Logika ekspresji

"Potępienie Fausta" Hectora Berlioza w reż. Macieja Prusa w Operze Nova w Bydgoszczy na XXII Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Józef Kański w Ruchu Muzycznym.

Osobliwą jest rzeczą, że zarówno Beethoven, jak i Berlioz - dwaj genialni twórcy, którzy wiele instrumentalnych dzieł potrafili nasycić przejmującym dramatyzmem - nie umieli lub, choć zakrawa to na paradoks, nie chcieli urzekać tymi samymi walorami, kiedy przyszło im mierzyć się z gatunkiem operowym, zawierającym dramat w samej swej istocie. Fidelio, mimo pełnej napięcia treści, składa się więc w znacznej części z epizodów o charakterze raczej statycznym i lepiej niż na scenie sprawdza się na estradzie koncertowej. Podobnie ma się rzecz z "Potępieniem Fausta" Hectora Berlioza, którego kompozytor nie nazwał zresztą operą, ale - być może dla własnego bezpieczeństwa - "legendą dramatyczną". Nie brak tu, co prawda, partii urzekających barwnością oraz intensywną dynamiką, lecz i one właściwie nie wymagają dekoracji ani ruchu scenicznego, aby z należną siłą przemówić do odbiorcy. Nic więc dziwnego, że choć polska premiera utworu miała

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Logika ekspresji

Źródło:

Materiał nadesłany

Ruch Muzyczny nr 6

Autor:

Józef Kański

Data:

01.07.2015

Realizacje repertuarowe
Festiwale