EN

20.08.2024, 14:02 Wersja do druku

Łódź. S·PLOT: Jeden kongres, dwie konferencje. Trwa nabór wystąpień

Jak definiować, tworzyć i badać teatr oraz sztuki performatywne dla młodych widzów? Jakie są światowe trendy w tej dziedzinie? O tym dyskutować będą uczestnicy dwóch równoległych konferencji naukowych w ramach Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT, który odbędzie się w dniach  8–11 października w Łodzi. Organizatorzy: Teatr Pinokio w Łodzi, Katedra Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego oraz Studenckie Koło Naukowe Teatrologów Uniwersytetu Łódzkiego do 26 sierpnia prowadzą nabór prelegentów.

fot. mat. organizatora

„Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży” to tytuł, który łączy dwie konferencje naukowe, które odbędą się w czasie Międzynarodowego Kongresu Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT. Różni je perspektywa – teoretyczna lub praktyczna, a co za tym idzie nieco inna grupa uczestników i sposób podejścia do tematu.

 – Zależy nam na zgromadzeniu szerokiego grona badaczy i twórców, którzy z różnych perspektyw analizują teatr dla dzieci i młodzieży. Chcemy stworzyć istotne forum wymiany myśli naukowej i praktyk artystycznych, skupiające badaczy oraz twórców z Polski i zagranicy – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, a zarazem dyrektor S·PLOTU. – Dzięki tej konferencji chcemy nie tylko pogłębić wiedzę na temat sztuk performatywnych skierowanych do młodej widowni, ale również zainicjować nowe kierunki badań i twórczości, które w przyszłości wpłyną na kształtowanie tego obszaru sztuki – dodaje.
Organizatorzy stawiają sobie za cel rozpoznanie i umocowanie w dyskursie naukowym zjawisk związanych z teatrem i sztukami performatywnymi dla młodej widowni.

– Zwrot performatywny w latach 60. XX wieku spowodował wiele zmian w teatrze oraz sztukach pochodnych, eksponując ich wydarzeniowość oraz redukując granice między nadawcą i odbiorcą. Estetyka performatywności Eriki Fischer-Lichte, Nowa Teatrologia autorstwa Marca de Marinisa albo teatrologia performatyczna Dariusza Kosińskiego to obszary nauki, umiejscawiające te zjawiska w teorii. Tożsame procesy zachodzą też na gruncie teatru ukierunkowanego na widza najmłodszego i dorastającego. Celem naszych konferencji jest rozpoznanie tego obszaru badawczego oraz umocowanie go w dyskursie naukowym teorii widowisk – dopowiada Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.

Trwa nabór zgłoszeń prelegentów do obu konferencji. Do uczestnictwa w konferencji naukowej „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży – perspektywy praktyczne” organizatorzy zapraszają osoby tworzące i produkujące sztuki performatywne. Liczą również na obecność przedstawicieli i przedstawicielek samorządów, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz organizacji pozarządowych. Z kolei do udziału w konferencji „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży – perspektywy teoretyczne” zachęcają osoby z Polski i zagranicy, prowadzące badania naukowe oraz analizujące sztuki performatywne tego rodzaju z zastosowaniem wielorakich paradygmatów – antropologicznych, teatrologicznych, performatycznych, a także pedagogicznych.

Tematyka wystąpień konferencyjnych obejmuje m.in. wpływ teatru na widza najmłodszego i dorastającego, rolę teatru w regionach zagrożonych wykluczeniem oraz sposoby dostosowania formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem dyskusji będą również kwestie związane z finansowaniem, programowaniem i produkcją wydarzeń teatralnych skierowanych do młodego widza.

Prezentacje mogą być przygotowane zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Udział prelegentów w konferencji jest bezpłatny, a szczegółowe informacje dostępne są pod adresem: [email protected].

S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży połączy w sobie perspektywy teoretyczne z praktycznymi, oferując zarówno refleksję naukową, jak i praktyczne warsztaty oraz prezentacje artystyczne. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który zadebiutuje w przyszłym roku.

S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

Źródło:

Materiał nadesłany