Przez ostatnie 12 miesięcy tyle się wydarzyło, że aż trudno uwierzyć, że początek 2022 roku upływał jeszcze pod znakiem pandemii, limitów na widowniach, obowiązku noszenia maseczek w teatrach... Wówczas wszyscy zastanawiali się, czy teatrom uda się wrócić do przedpandemicznej normalności. Tymczasem frekwencja oraz lista nagród za ten rok mówią same za siebie.
To był bardzo pracowity i intensywny czas w Teatrze Powszechnym w Łodzi! Upłynął pod znakiem pełnych widowni, wielu wyróżnień i udziału w festiwalach w Polsce i Europie. Drodzy Widzowie, drogie Widzki, dziękujemy Wam za ten rok! W telegraficznym skrócie przypominamy, co wydarzyło się w 2022 roku w naszym Teatrze.
Teatr zagrał 457 przedstawień (w tym 74 transmisje online) i zorganizował niemal 130 zajęć edukacyjnych (warsztaty z cyklu ,,Dziecko w sytuacji", lekcje teatralne). Łącznie odbiorcami wszystkich wydarzeń było prawie 130 000 osób. Przychody z biletów i pozyskane środki (granty, dotacje celowe, sponsorzy) za 2022 rok wyniosły łącznie ponad 4 423 000 zł.
1. Prapremiery i premiery
Teatr Powszechny w Łodzi zaprezentował 7 prapremier i premier: „Atrament. Wczoraj. Żyrafa" Juliusza Machulskiego w reż. Pawła Szkotaka, „Imagine” w reż. Krystiana Lupy (koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Warszawie), „Marię” Radosława Paczochy w reż. Adama Orzechowskiego, „Wściekłego”, którego w ramach cyklu „Dziecko w sytuacji” społecznie wyreżyserowała Ewa Pilawska oraz „Kto chce być Żydem?” Marka Modzelewskiego w reżyserii debiutującego w tej roli Jacka Braciaka (Teatr pokazał też kolejne premiery unikatowego „Teatru dla niewidomych i słabo widzących", m.in. „Uciekinierki” Pierre’a Palmade i Christopha Duthurona).
2. XXVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych
Odbyła się 28. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, którego tematem był „Artysta. Wizjoner”. Podczas tej edycji obejrzeć można było „Dziady” Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej, „1,8 m” Iwana Wyrypajewa, „Odlot” Zenona Fajfera w reżyserii Anny Augustynowicz, „Śnieg” na podstawie powieści Orhana Pamuka w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, „Ciemną wodę” Amanity Muskarii w reżyserii Iwo Vedrala, „Wujaszka Wanię” Antona Czechowa w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, „Marię” Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego (nasza prapremiera) oraz „Imagine” Krystiana Lupy (nasza prapremiera – koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Warszawie). Ponadto odbyły się projekcje dwóch spektakli Krystiana Lupy („Austerlitz” z Wilna i „Dziennik szaleńca” z Chin), konferencja „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner”, otworzyliśmy wystawę „Krystian Lupa. Wizje. Wglądy”, a na Małej Scenie odbyło się prapremierowe wykonanie koncertu "Climate Keys". Festiwal był współfinansowany ze środków Miasta Łodzi oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W Plebiscycie Publiczności widzowie wskazali jako Najlepszy spektakl "Odlot", tytuł Najlepszej Aktorki przypadł Dominice Bednarczyk za rolę w "Dziadach", a tytuł Najlepszego Aktora otrzymał Jan Peszek (także za kreację w "Dziadach"). Wybory festiwalowej publiczności okazały się zwiastunem kolejnych nagród dla "Odlotu" i "Dziadów", które w kolejnych miesiącach roku przyznali krytycy i jurorzy festiwali.
3. Festiwalowe podróże
Teatr Powszechny grał w całej Polsce i Europie. „Tańczącego z gwiazdami” Michała Walczaka oglądali widzowie na 15. Katowickim Karnawale Komedii, a w w Krakowiw w Prologu XV Boskiej Komedii zagraliśmy „Chciałem być” Michała Siegoczyńskiego. „Imagine” Krystiana Lupy (koprodukcja z warszawskim Teatrem Powszechnym) prezentowane było na kilku festiwalach teatralnych – m.in. w Modenie w ramach prestiżowego VIE Festival, na 26. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt, XXI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” i XV Festiwalu Boska Komedia. „Imagine” oglądali także widzowie w belgijskim Théâtre de Liège oraz w Teatros del Canal w Madrycie.
4. Rok nagród i wyróżnień
Głosami widzów w Plebiscycie Plastry Kultury 2021 spektakl „Chciałem być” wygrał jako Najlepszy Spektakl Roku 2021 (otrzymał aż 39% głosów). W tegorocznej edycji „Subiektywnego spisu aktorów” Jacek Sieradzki wyróżnił Arkadiusza Wójcika jako aktora „na fali”. Nagrodę Prezydenta Miasta Łodzi 2022 otrzymał nasz aktor Piotr Lauks (był jedynym aktorem wyróżnionym w 2022 roku Nagrodą przez Prezydent Łodzi Hannę Zdanowską).
Szereg wyróżnień przyznał nam „Miesięcznik Teatr” w corocznym rankingu. Krytycy wielokrotnie wskazywali „Imagine”, wyróżniając spektakl w kategoriach „Najlepszy spektakl”, „Najlepsza reżyseria”, „Najlepsza rola męska”, „Najlepsza rola kobieca”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsza rola epizodyczna”. Za rolę w „Chciałem być” Mariusza Ostrowskiego w kategorii „Najlepsza rola męska” wyróżnił Jacek Wakar. W rankingu znalazły się też spektakle, które łodzianie mogli obejrzeć podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych – m.in. „Dziady”, „Odlot”, „Austerlitz” i „Śnieg”.
Podczas XV Festiwalu Boska Komedia międzynarodowe Jury przyznało spektaklowi „Imagine” w reżyserii Krystiana Lupy nagrodę za aktorską kreację zbiorową. „Wraz z reżyserem aktorki i aktorzy „Imagine” stają się współtwórcami przedstawienia, tworząc na scenie żywy, dynamiczny kolektyw, a jednocześnie nie tracąc własnych indywidualności” – napisano w werdykcie. „Imagine” znalazło się także w finale Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w budowie” (wyniki ogłoszone będą w 2023 roku).
"Polityka" na koniec 2022 roku opublikowała subiektywne zestawienie 10 najlepszych spektakli 2022 roku. Wśród nich znalazło się "Imagine". W Subiektywnym Alfabecie Teatralnym 2022 Arama Sterna „Imagine” pojawia się aż kilkanaście razy (m.in.w kategoriach „Aktor”, „Aktorka”, „Zespół”). Jako jedno z najważniejszych wydarzeń roku „Imagine” wskazał Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej”.
Nagrody Dyrektora Teatru Powszechnego w Łodzi za sezon artystyczny 2021/22 otrzymali:
Aktorka Małgorzata Goździk - za wydobywanie w zagranych postaciach ponadczasowych, uniwersalnych cech człowieka
Aktor Filip Jacak - za wykorzystywanie różnorodnych środków aktorskich i budowanie złożonych charakterologicznie postaci, które stawiają przed widzami pytania
Aktor Sebastian Jasnoch - za otwartość na różnorodne estetyki, artystyczne poszukiwania i otwartość na aktorskie wyzwania
Aktorka Paulina Nadel - za aktorski rozwój, budowanie wielopoziomowych ról oraz wykorzystywanie szerokiego repertuaru środków aktorskich
Garderobiana/rekwizytorka Tamara Fligiel - za zakulisową pracę, dzięki której przedstawienia odbywają sie bez zakłóceń, a aktorzy mogą w pełni skupić się na swojej roli
Kierowniczka Działu Ogólnego Beata Kruszyńska - za profesjonalizm i niezauważalne przeprowadzenie Teatru suchą stopą przez zawiłości zmian w systemie podatkowym i otoczeniu prawnym
Kierowniczka Działu Sprzedaży i Obsługi Widzów Małgorzata Myszkowska - za dbałość o szczegóły i skuteczność w zapewnianiu wysokiej frekwencji na spektaklach w obliczu popandemicznych wyzwań Koordynator ds. marketingu i sprzedaży
Miłosz Słota - za zbudowanie zespołu działu marketingu, dzięki któremu Teatr Powszechny jest pozytywnie obecny w świadomości widzów i może intensywnie grać przy pełnych widowniach
Zastępca Kierownika Działu Technicznego ds. Sceny
Marcin Stasiak - za sprawną organizację i profesjonalne przygotowywanie scen Teatru do prezentacji spektakli repertuarowych i festiwalowych
Sekretarka i organizatorka pracy artystycznej Dagmara Wierucka - za profesjonalizm i wprowadzenie sprawnego modelu organizacji pracy sekratariatu i koordynacji pracy artystycznej