EN

2.01.2023, 11:31 Wersja do druku

Łódź. Podsumowanie roku 2022 w Teatrze Powszechnym

Przez ostatnie 12 miesięcy tyle się wydarzyło, że aż trudno uwierzyć, że początek 2022 roku upływał jeszcze pod znakiem pandemii, limitów na widowniach, obowiązku noszenia maseczek w teatrach... Wówczas wszyscy zastanawiali się, czy teatrom uda się wrócić do przedpandemicznej normalności. Tymczasem frekwencja oraz lista nagród za ten rok mówią same za siebie.

fot. mat. teatru

To był bardzo pracowity i intensywny czas w Teatrze Powszechnym w Łodzi! Upłynął pod znakiem pełnych widowni, wielu wyróżnień i udziału w festiwalach w Polsce i Europie. Drodzy Widzowie, drogie Widzki, dziękujemy Wam za ten rok! W telegraficznym skrócie przypominamy, co wydarzyło się w 2022 roku w naszym Teatrze.

Teatr zagrał 457 przedstawień (w tym 74 transmisje online) i zorganizował niemal 130 zajęć edukacyjnych (warsztaty z cyklu ,,Dziecko w sytuacji", lekcje teatralne). Łącznie odbiorcami wszystkich wydarzeń było prawie 130 000 osób. Przychody z biletów i pozyskane środki (granty, dotacje celowe, sponsorzy) za 2022 rok wyniosły łącznie ponad 4 423 000 zł.

1. Prapremiery i premiery

Teatr Powszechny w Łodzi zaprezentował 7 prapremier i premier: „Atrament. Wczoraj. Żyrafa" Juliusza Machulskiego w reż. Pawła Szkotaka, „Imagine” w reż. Krystiana Lupy (koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Warszawie), „Marię” Radosława Paczochy w reż. Adama Orzechowskiego, „Wściekłego”, którego w ramach cyklu „Dziecko w sytuacji” społecznie wyreżyserowała Ewa Pilawska oraz „Kto chce być Żydem?” Marka Modzelewskiego w reżyserii debiutującego w tej roli Jacka Braciaka (Teatr pokazał też kolejne premiery unikatowego „Teatru dla niewidomych i słabo widzących", m.in. „Uciekinierki” Pierre’a Palmade i Christopha Duthurona).

2. XXVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych

Odbyła się 28. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, którego tematem był „Artysta. Wizjoner”. Podczas tej edycji obejrzeć można było „Dziady” Adama Mickiewicza w reżyserii Mai Kleczewskiej, „1,8 m” Iwana Wyrypajewa, „Odlot” Zenona Fajfera w reżyserii Anny Augustynowicz, „Śnieg” na podstawie powieści Orhana Pamuka w reżyserii Bartosza Szydłowskiego, „Ciemną wodę” Amanity Muskarii w reżyserii Iwo Vedrala, „Wujaszka Wanię” Antona Czechowa w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, „Marię” Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego (nasza prapremiera) oraz „Imagine” Krystiana Lupy (nasza prapremiera – koprodukcja z Teatrem Powszechnym w Warszawie). Ponadto odbyły się projekcje dwóch spektakli Krystiana Lupy („Austerlitz” z Wilna i „Dziennik szaleńca” z Chin), konferencja „Krystian Lupa. Artysta. Wizjoner”, otworzyliśmy wystawę „Krystian Lupa. Wizje. Wglądy”, a na Małej Scenie odbyło się prapremierowe wykonanie koncertu "Climate Keys". Festiwal był współfinansowany ze środków Miasta Łodzi oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W Plebiscycie Publiczności widzowie wskazali jako Najlepszy spektakl "Odlot", tytuł Najlepszej Aktorki przypadł Dominice Bednarczyk za rolę w "Dziadach", a tytuł Najlepszego Aktora otrzymał Jan Peszek (także za kreację w "Dziadach"). Wybory festiwalowej publiczności okazały się zwiastunem kolejnych nagród dla "Odlotu" i "Dziadów", które w kolejnych miesiącach roku przyznali krytycy i jurorzy festiwali.

3. Festiwalowe podróże

Teatr Powszechny grał w całej Polsce i Europie. „Tańczącego z gwiazdami” Michała Walczaka oglądali widzowie na 15. Katowickim Karnawale Komedii, a w w Krakowiw w Prologu XV Boskiej Komedii zagraliśmy „Chciałem być” Michała Siegoczyńskiego. „Imagine” Krystiana Lupy (koprodukcja z warszawskim Teatrem Powszechnym) prezentowane było na kilku festiwalach teatralnych – m.in. w Modenie w ramach prestiżowego VIE Festival, na 26. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Kontakt, XXI Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” i XV Festiwalu Boska Komedia. „Imagine” oglądali także widzowie w belgijskim Théâtre de Liège oraz w Teatros del Canal w Madrycie.

4. Rok nagród i wyróżnień

Głosami widzów w Plebiscycie Plastry Kultury 2021 spektakl „Chciałem być” wygrał jako Najlepszy Spektakl Roku 2021 (otrzymał aż 39% głosów). W tegorocznej edycji „Subiektywnego spisu aktorów” Jacek Sieradzki wyróżnił Arkadiusza Wójcika jako aktora „na fali”. Nagrodę Prezydenta Miasta Łodzi 2022 otrzymał nasz aktor Piotr Lauks (był jedynym aktorem wyróżnionym w 2022 roku Nagrodą przez Prezydent Łodzi Hannę Zdanowską).

Szereg wyróżnień przyznał nam „Miesięcznik Teatr” w corocznym rankingu. Krytycy wielokrotnie wskazywali „Imagine”, wyróżniając spektakl w kategoriach „Najlepszy spektakl”, „Najlepsza reżyseria”, „Najlepsza rola męska”, „Najlepsza rola kobieca”, „Najlepsza scenografia”, „Najlepsza rola epizodyczna”. Za rolę w „Chciałem być” Mariusza Ostrowskiego w kategorii „Najlepsza rola męska” wyróżnił Jacek Wakar. W rankingu znalazły się też spektakle, które łodzianie mogli obejrzeć podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych – m.in. „Dziady”, „Odlot”, „Austerlitz” i „Śnieg”.

Podczas XV Festiwalu Boska Komedia międzynarodowe Jury przyznało spektaklowi „Imagine” w reżyserii Krystiana Lupy nagrodę za aktorską kreację zbiorową. „Wraz z reżyserem aktorki i aktorzy „Imagine” stają się współtwórcami przedstawienia, tworząc na scenie żywy, dynamiczny kolektyw, a jednocześnie nie tracąc własnych indywidualności” – napisano w werdykcie. „Imagine” znalazło się także w finale Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w budowie” (wyniki ogłoszone będą w 2023 roku).

"Polityka" na koniec 2022 roku opublikowała subiektywne zestawienie 10 najlepszych spektakli 2022 roku. Wśród nich znalazło się "Imagine". W Subiektywnym Alfabecie Teatralnym 2022 Arama Sterna „Imagine” pojawia się aż kilkanaście razy (m.in.w kategoriach „Aktor”, „Aktorka”, „Zespół”). Jako jedno z najważniejszych wydarzeń roku „Imagine” wskazał Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej”.

Nagrody Dyrektora Teatru Powszechnego w Łodzi za sezon artystyczny 2021/22 otrzymali:

Aktorka Małgorzata Goździk - za wydobywanie w zagranych postaciach ponadczasowych, uniwersalnych cech człowieka

Aktor Filip Jacak - za wykorzystywanie różnorodnych środków aktorskich i budowanie złożonych charakterologicznie postaci, które stawiają przed widzami pytania

Aktor Sebastian Jasnoch - za otwartość na różnorodne estetyki, artystyczne poszukiwania i otwartość na aktorskie wyzwania

Aktorka Paulina Nadel - za aktorski rozwój, budowanie wielopoziomowych ról oraz wykorzystywanie szerokiego repertuaru środków aktorskich

Garderobiana/rekwizytorka Tamara Fligiel - za zakulisową pracę, dzięki której przedstawienia odbywają sie bez zakłóceń, a aktorzy mogą w pełni skupić się na swojej roli

Kierowniczka Działu Ogólnego Beata Kruszyńska - za profesjonalizm i niezauważalne przeprowadzenie Teatru suchą stopą przez zawiłości zmian w systemie podatkowym i otoczeniu prawnym

Kierowniczka Działu Sprzedaży i Obsługi Widzów Małgorzata Myszkowska - za dbałość o szczegóły i skuteczność w zapewnianiu wysokiej frekwencji na spektaklach w obliczu popandemicznych wyzwań Koordynator ds. marketingu i sprzedaży

Miłosz Słota - za zbudowanie zespołu działu marketingu, dzięki któremu Teatr Powszechny jest pozytywnie obecny w świadomości widzów i może intensywnie grać przy pełnych widowniach

Zastępca Kierownika Działu Technicznego ds. Sceny

Marcin Stasiak - za sprawną organizację i profesjonalne przygotowywanie scen Teatru do prezentacji spektakli repertuarowych i festiwalowych

Sekretarka i organizatorka pracy artystycznej Dagmara Wierucka - za profesjonalizm i wprowadzenie sprawnego modelu organizacji pracy sekratariatu i koordynacji pracy artystycznej

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne