Oryginalna i ironiczna interpretacja tekstu Jonasza Kofty i przejmujący przekaz autorskiej piosenki przesądziły o zwycięstwie Julii Szewczyk w rozstrzygniętym dziś V Konkursie Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty. Drugie miejsce zajęła Michalina Przybyłowska, trzecie – Kajetan Wolas. Nagrodę równościową przyznano duetowi: Anna Chorostecka i Natalia Dudziak. Galowy występ laureatów i koncert „Najpiękniejsza” Anny Sroki-Hryń zakończyły tegoroczną edycję Festiwalu OFF-Północna w Teatrze Muzycznym w Łodzi.
W przesłuchaniach na żywo V edycji Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty zmierzyło się jedenastu wykonawców, wybranych spośród blisko stu zgłoszeń z całego kraju. Występy oceniało jury w składzie: Jacek Bończyk, Eliza Gaust, Konrad Imiela, Barbara Małecka, Rafał Kmita, Piotr Kofta, Anna Sroka-Hryń oraz Jakub Szydłowski i Krzysztof Wawrzyniak.
– To jest konkurs piosenki w teatrze, bierzemy więc pod uwagę bardzo dużo czynników, nie tylko kryteria tak fundamentalne jak piękny głos czy świetna dykcja. Tym bardziej, że dziś piosenka aktorska to bardzo szerokie pojęcie. Mamy nowe stylistyki muzyczne, wielu wykonawców odcisnęło na gatunku swój mocny ślad. Szukaliśmy tych nowych pomysłów na interpretację – podkreśla Konrad Imiela, przewodniczący jury.
Jury zdecydowało, że nagroda główna – statuetka Jonaszka i 8000 złotych trafią do Julii Szewczyk – absolwentki Akademii Teatralnej w Warszawie oraz Studium Musicalowego przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu, która przez kilka miesięcy szkoliła się również w Escuela Superior de Arte Dramatico de Sevilla. Uznanie jury zyskało jej wykonanie „Kiedy księżyc jest w nowiu” do tekstu Jonasza Kofty z muzyką Janusza Strobla oraz autorskiej piosenki „Tylko lub mnie”.
– Julia Szewczyk przekonała nas najbardziej swoją interpretacją, taką nie wprost, nieco ironiczną, a także swoją piosenką autorską, bardzo bolesną, która opowiada o pozycji kobiety w związku – tłumaczy werdykt przewodniczący jury.
II miejsce i nagrodę w wysokości 3 000 złotych wyśpiewała Michalina Przybyłowska wykonaniem „Rimbaud – aniele stróżu mój” (Jonasz Kofta, Juliusz Loranc) oraz „Nie wiem, czy zdążę” (Asja Łamtiugina, Włodzimierz Korcz). Artystka jest studentką III roku Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Sztuk Scenicznych oraz absolwentką PSM I stopnia im. H. Melcera w Kaliszu.
Trzecie miejsce, z nagrodą w wysokości 2000 złotych, zajął Kajetan Wolas – songwriter i wokalista, który swoje umiejętności doskonalił miedzy innymi w Szkole Muzycznej Jazzu w Krakowie. Uwagę jury przykuła jego interpretacja tekstu „Bliskość ciszy” Jonasza Kofty i autorski utwór, zatytułowany „Wiatr”.
Wręczonotakże nagrodę równościową w wysokości 1000 złotych, przyznawaną przez Pełnomocniczkę Prezydenta Miasta Łodzi ds. Równego Traktowania. Trafiła ona do duetu: Anna Chorostecka i Natalia Dudziak. Sponsorem nagrody równościowej było OPG Property Professionals. Z kolei pulę nagród finansowych za zajęcie trzech pierwszych miejsc zasiliła Fundacja LodzArte.
Podobnie jak w ubiegłym roku jury przyznało wyróżnienie dla najlepszego akompaniatora, które trafiło do pianisty Emanuela Ratajczyka.
Laureaci zaprezentowali się przed publicznością festiwalu OFF-Północna, w ramach którego organizowany jest konkurs. Gala Finałowa z koncertem „Najpiękniejsza” Anny Sroki-Hryń zakończyła tegoroczną, siódmą już edycję festiwalu, który za cel stawia sobie prezentowanie różnorodności muzycznych teatralnych form.