EN

12.09.2023, 10:33 Wersja do druku

Łódź. Jesień u Arlekina

Jubileusz 75-lecia, proekologiczna wystawa rzeźb, start dwóch wielkich projektów edukacyjnych oraz dwa nowe spektakle – w tym jedna prapremiera i jedna 300. premiera w historii Teatru – to plan Arlekina na najbliższe tygodnie.

„Czar(cie) gry”, fot. mat. teatru

Rozpoczęty właśnie nowy sezon artystyczny Teatr Lalek Arlekin zainauguruje już w najbliższą sobotę, 16 września prapremierą przedstawienia „Czar(cie) gry”, do którego tekst sztuki powstał specjalnie na zamówienie łódzkiej sceny. Spektakl oparty jest na kilku polskich podaniach, w tym jednego o powstaniu Łodzi. Inspiracją do stworzenia historii była z jednej strony legenda „Diabelska Gra”, w której bohater staje do wyzwania z diabłem walczącym
o jego duszę ale także współczesna powieść Chrisa van Allsburga pt. „Jumanji”. Bohater przedstawienia, dziesięcioletni Gniewko przeprowadza się z rodzicami do Łodzi, w której realia mieszają się z fantazją poprzez nieoczekiwaną wyprawę w nieznane. Tekst sztuki napisała Anna Andraka, a spektakl reżyseruje Roksana Miner.

Jednocześnie z próbami do tej premiery w Arlekinie trwają przygotowania do kolejnej – 300. już z kolei premiery sceny przy ul. Wólczańskiej. Co więcej, jubileuszowy spektakl wypada dokładnie podczas… Jubileuszu Teatru Lalek Arlekin. „Teatru się o wiek nie pyta” – to hasło tegorocznego jubileuszu, ale wiadomo, że w grudniu obchodzone będą 75. Urodziny Arlekina. Na 300. premierę Teatr wybrał „Frankensteina” na podstawie powieści Mary Shelley, skupiając się głównie na wątkach dotyczących przemocy, jej źródeł i schematów ludzkich zachowań. Victor Frankenstein, żądny sławy i pieniędzy uczony, tworzy dzieło swojego życia, powołując na świat człowieka „idealnego”. Nie wszystko idzie jednak zgodnie z planem. Zamiast człowieka powstaje monstrum, a zamiast ideału - rozczarowanie. Sfrustrowany naukowiec odtrąca swoje stworzenie i rzuca je w obcy, wrogi świat, gdzie każde spotkanie przynosi tylko cierpienie. Wszyscy bowiem widzą w nim jedynie potwora. W końcu coś w nim pęka i naprawdę się nim staje. Rodzi się gniew, żądza zniszczenia. Tylko kto tu tak naprawdę jest potworem? Spektakl – dla nieco starszej widowni – reżyseruje Przemysław Jaszczak.

Jednak nie same spektakle zobaczymy jesienią w Arlekinie. Dla swoich widzów w górnym foyer przygotowano, otwartą właśnie wystawę rzeźb „Przed zachodem słońca” – pochodzącą z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Zebrane na wielkiej łące zwierzęta i stworzenia wielu gatunków spotkały się tam w ważnym celu i debatują. O czym? Na pewno o czymś istotnym…

Jesienią w Arlekinie ruszają też dwa weekendowe rodzinne cykle – sobotnie „Skrzaty Książkojady”, w których po spektaklach na Scenie Kameralnej spotykamy się na poduchach, aby wspólnie czytać i wymyślać zabawy inspirowane literaturą, a także „Niedziele Inne niż Wszystkie”, czyli wybrane niedziele, podczas których zapraszamy widzów nie tylko na spektakl na Dużej Scenie, ale szereg atrakcji zorganizowanych dla nich w całym teatrze.

Również we wrześniu Arlekin rozpoczyna dwa wielkie dwuletnie projekty edukacyjne. Jeden skierowany jest do nauczycieli i edukatorów, drugi do młodzieży licealnej. Dzięki cyklowi warsztatowemu „Rozwiń się" Ci pierwsi, pracujący na co dzień z młodymi ludźmi będą mogli w Arlekinie wzmacniać swoje artystyczne moce i ładować baterie kreatywności a Ci drudzy, dzięki programowi „Operacja Teatr. Specgrupa 15+" utworzą stałą młodzieżową, warsztatową ekipę, która będzie miała wpływ na to, co dzieje się w teatrze. Zostały już tylko ostatnie miejsca.

***

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE O POSZCZEGÓLNYCH WYDARZENIACH

„CZAR(CIE) GRY”
PRAPREMIERA: 16 WRZEŚNIA 2023 R. GODZ. 17.00 DUŻA SCENA
DLA WIDZÓW OD 9 LAT

Scenariusz spektaklu opiera się na idei „odkurzenia” rodzimych i lokalnych baśni i wątków, poprzez wykorzystanie ich do stworzenia nowej, współczesnej historii. Łączy kilka tradycyjnych motywów zapisanych w polskich legendach i podaniach, zatapiając je w jedną, główną narrację. Inspiracją i klamrą fabularną do stworzenia wielowątkowej historii była
z jednej strony legenda „Diabelska Gra”, w której bohater staje do wyzwania z diabłem walczącym o jego duszę ale także współczesna powieść Chrisa van Allsburga pt. „Jumanji”.
A właściwie przedmiot w niej opisany, czyli magiczna i niezwykła gra planszowa, w której każdy ruch pionkiem wywołuje jakieś niebezpieczne zdarzenie.

Bohater przedstawienia, dziesięcioletni Gniewko przeprowadza się z rodzicami do innego, obcego dla siebie miasta, w którym nikogo nie zna, do Łodzi. Zmienia też szkołę, choć najbardziej marzy o tym, aby móc zmienić swoje imię. Gniewomir brzmi przecież jak gotowe przezwisko, zwłaszcza, gdy jest się nowym. A czego najbardziej życzy sobie druga bohaterka, Kasia ciągle wpatrzona w telefon? Co zobaczy, gdy spróbuje spojrzeć na świat
z innej perspektywy? Choćby najbardziej odległej…

„Czar(cie) gry” to spektakl, w którym realia dzisiejszych dzieci mieszają się z fantazją poprzez nieoczekiwaną wyprawę w nieznane. Zapraszamy do tej teatralnej, przygodowej „gry
w opowieści” sprzed kilkuset lat. Wiekowych tak, jak imię Gniewko. Historia zawiera bowiem nawiązania do wybranych polskich baśni, legend i podań, także tych związanych
z historią Łodzi. Są wśród nich m.in. „Boruta” Kazimierza Władysława Wójcickiego,
„O śpiących rycerzach w Tatrach” Jana Kasprowicza, wspomniana „Diabelska gra” Stanisława Dzikowskiego oraz „Legenda Janusza, czyli skąd pochodzi nazwa miasta Łódź”.

Premiera spektaklu odbędzie się w ramach programu Festiwalu Łódź Czterech Kultur.
Spektakl powstaje w ramach projektu „Legendy polskie” i jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Zadanie jest także współfinansowane ze środków Miasta Łodzi. Projekt towarzyszy obchodom 600. Urodzin Łodzi.

REALIZATORZY:

Tekst sztuki: Anna Andraka
Reżyseria: Roksana Miner

Scenografia i dekoracje: Agata Stanula

Muzyka: Grzegorz Mazoń

„FRANKENSTEIN”
300. PREMIERA ORAZ JUBILEUSZ 75-LECIA ARLEKINA
PREMIERA: 16 GRUDNIA 2023 R. GODZ. 17.00 DUŻA SCENA
DLA WIDZÓW OD 12 LAT

Victor Frankenstein, żądny sławy i pieniędzy uczony, tworzy dzieło swojego życia, powołując na świat człowieka „idealnego”. Nie wszystko idzie jednak zgodnie z planem. Zamiast człowieka powstaje monstrum, a zamiast ideału - rozczarowanie. Sfrustrowany naukowiec odtrąca swoje stworzenie i rzuca je w obcy, wrogi świat, gdzie każde spotkanie przynosi tylko cierpienie. Wszyscy bowiem widzą w nim jedynie potwora. W końcu coś w nim pęka i naprawdę się nim staje. Rodzi się gniew, żądza zniszczenia. Tylko kto tu tak naprawdę jest potworem?

Spektakl zadaje kluczowe pytania o odpowiedzialność zbiorową, a kultowa historia stworzona przez Mary Shelley wydaje się wyjątkowo trafnym pretekstem, by porozmawiać
z o przemocy i jej źródłach. W końcu niemal w każdej klasie jest taki „kozioł ofiarny”, ktoś spychany na margines. Człowiek ma jednak swoje granice i, jak dobitnie pokazała autorka,

nigdy nie wiadomo, która iskra poniżenia będzie decydująca i wywoła pożar nie do zatrzymania.

Inscenizacja wpisuje oryginalne wątki fabularne w konteksty bliskie współczesnej młodzieży. Poczucie wyobcowania, odrzucenie, trudne relacje z rodzicami, presja otoczenia
i wygórowane oczekiwania, którym nie jesteśmy w stanie sprostać - te dylematy zna większość z nas, a w młodzieży rezonują one wyjątkowo mocno.

Realizacja jest utrzymana w klimacie groteski z elementami horroru. Dużą rolę odgrywa
w nim warstwa plastyczna teatru lalek i formy oraz korzystanie z rozwiązań czarnego teatru.

REALIZATORZY:

Reżyseria: Przemysław Jaszczak
Adaptacja: Magda Żarnecka
Scenografia: Zuzanna Srebrna
Muzyka: Urszula Chrzanowska
Ruch sceniczny: Jan Sarata

„PRZED ZACHODEM SŁOŃCA”
WYSTAWA PRAC Z KOLEKCJI CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ
W OROŃSKU

Od września 2023 r. Teatr Lalek „Arlekin” zaprasza wszystkich widzów do obejrzenia ekspozycji w teatralnej Galerii A „Akwarium” zatytułowanej „Przed zachodem słońca. Prace
z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku”.

Wielkie wędrówki zwierząt to fascynująca sprawa. Miliony różnych gatunków zmieniają miejsce pobytu w ciągu roku, cyklicznie powtarzając ten rytuał, toteż naukowcy i pasjonaci poświęcają im wiele uwagi, obserwacji i badań. Dzięki temu wiemy o nich dużo, np. jak zwierzęta sobie radzą, czym się motywują, jak unikają niebezpieczeństw, aby dotrzeć
do celu. To wiedza płynąca z obserwacji. Jednak migracje zwierząt kryją też wiele tajemnic. W jaki sposób „skrzykują się” na spotkania, od których zaczyna się wędrówka, skąd żerując
w różnych miejscach, wiedzą, gdzie nastąpi spotkanie? Jakim kodem, językiem, sygnałem przekazują sobie ową istotną wiadomość: wyruszamy! Spotykamy się na tej konkretnej łące, na tym a nie innym brzegu rzeki, kierujemy się tym a nie innym szlakiem. Bez telefonów
z gps. Czy wszystko da się wytłumaczyć tajemniczym słowem – instynkt? Czym on właściwie jest? Wiedzą zapisaną w genach – to też niewiele nam wyjaśnia, przecież krajobrazy zmieniają się przez ingerencję człowieka - przez susze, powodzie, industrializację - zjawiska wymuszające nowe decyzje, co do kierunków, pobytu i miejsc żerowania. Zwierzęta mają

swoje tajemnice i nie jesteśmy do nich dopuszczeni.

Nasza wystawa niewiele wyjaśnia. Wręcz utrudnia, bowiem przedstawia wielogatunkowe spotkanie zwierząt. Jest tu i lwica, całkiem zdystansowana, powoli płynąca ryba, a także malutkie, nieporadne żubrzątko, rajskie ptaki i psiak oraz wiele innych, niezbyt popularnych, a nawet mitycznych zwierząt, które postanowiły spotkać się przed zachodem słońca
w całkiem spokojnym, zielonym rejonie świata. Jak rozeszły się wieści o tym spotkaniu i przede wszystkim – w jakiej sprawie? Nie wiadomo. To pytanie do Was. Może macie jakiś pomysł? Nam przychodzi jeden: skoro spotykają się przedstawiciele różnych gatunków musi to być sejm – obrady – nad ważną, a nawet bardzo poważną kwestią.
A co może nią być, jeśli nie sytuacja naszej planety, zmieniającego się klimatu i warunków, których będziemy żyć? Ale czy to jest ten właśnie powód? Może tak, a może coś innego, bardziej radosnego? Jeśli macie jakiś pomysł, podzielcie się nim. Jesteśmy bardzo ciekawi…

Wszystkie prace zgromadzone na wystawie pochodzą z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Autorami rzeźb są: Ludwig Puget, Adam Procki, Anna Kamieńska-Łapińska, Anna Dębska, Andrzej Pawłowski, Anna Rodzińska-Iwańska, Władysław Pawlik, Mieczysław Chojnacki, Jumber Jikja oraz Plamen Bratanov.

Ekspozycja będzie otwarta do 11 października 2023 r. Można ją podziwiać od wtorku do piątku w godz. 8:30-16:00 oraz w weekendy, w trakcie trwania spektakli.

„ROZWIŃ SIĘ” ORAZ „OPERACJA.TEATR – SPECGRUPA 15+”
START DWÓCH DWULETNICH PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH

Również we wrześniu 2023 r. Arlekin rozpoczyna dwa wielkie dwuletnie projekty edukacyjne. Jeden skierowany jest do nauczycieli i edukatorów, drugi do młodzieży licealnej. Dzięki cyklowi warsztatowemu „Rozwiń się" Ci pierwsi, pracujący na co dzień z młodymi ludźmi będą mogli w Arlekinie wzmacniać swoje artystyczne moce i ładować baterie kreatywności a Ci drudzy, dzięki programowi „Operacja Teatr. Specgrupa 15+" utworzą stałą młodzieżową, warsztatową ekipę, która będzie miała wpływ na to, co dzieje się w teatrze.

„Rozwiń się” ma na celu przybliżenie edukatorom szkolnym metod pracy pedagogiki teatru. Zapozna ich także z elementami technik dramowych i teatru forum, edukacji przez sztukę, improwizacjią, teatrem ruchu i formy oraz z elementami arteterapii i innowacyjnymi metodami edukacyjnymi. Warsztaty z udziałem specjalistów z wielu artystycznych dziedzin będą polem nie tylko wspólnej, twórczej pracy ale także wymiany doświadczeń, pomysłów, metod i narzędzi pracy. Projekt ma stanowić długofalową artystyczną pomoc dla nauczycieli

w twórczym spojrzeniu na problemy i oraz wspomagać wypracowanie kreatywnych rozwiązań, które można wykorzystywać podczas zajęć w szkole.

Projekt „Operacja Teatr. Specgrupa 15+" z kolei - otwiera się na potrzeby młodzieży i ich zainteresowania. Grupa warsztatowa, która powstanie w tym projekcie będzie rodzajem grupy fokusowej, z którą Teatr będzie pracować przez długi czas, dając jej możliwość nie tylko artystycznego rozwoju w teatrze, ale również aktywnego uczestnictwa w życiu instytucji. Każdy uczestnik będzie miał realny wpływ na kształt warsztatów oraz planowanego jako finał pracy warsztatowej – spektaklu a także na budowę przyszłej oferty dla młodzieży.

Do oby projektów nabór jeszcze trwa. Zapisy przyjmowane są pod adresem: [email protected].

Oba projekty dofinansowano ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, są również współfinansowane ze środków Miasta Łodzi.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne