EN

16.05.2024, 17:11 Wersja do druku

Łódź. Historia Wolfganga Amadeusza Mozarta ostatnią premierą sezonu w Teatrze Jaracza

Czterdziestoosobowa orkiestra, chór, kilkunastu aktorów na scenie, wspaniałe kostiumy, scenografia i muzyka wykonywana na żywo. Historia bezkompromisowego geniusza muzyki – Wolfganga Amadeusza Mozarta z Krzysztofem Szczepaniakiem w roli głównej pokaże Teatr Jaracza. Spektakl „Amadeusz” w reżyserii Anny Wieczur premierowo 25 maja na Dużej Scenie.

fot. proj. Marcin Nowak / mat. teatru

W tak spektakularnej formie „Amadeusz” był wcześniej wystawiany tylko w kilku miejscach na świecie. Między innymi w Los Angeles i Londynie. Teraz dołącza do nich Łódź. Rodzinne miasto tak wspaniałych artystów, jak Artur Rubinstein czy Konstanty Kulka, miasto, w którym nauczał Krzysztof Penderecki, zobaczy porywającewidowisko o zniewalającej i urzekającej sile muzyki oraz jednym z jej największych twórców – niepokornym, przebojowym, bezczelnym, lekkomyślnym i genialnym Mozarcie.

– W swoim zawodzie zawsze szukam tematów takich by móc dać widzowi coś mądrego i pięknego do przeżycia. – mówi Anna Wieczur, reżyserka spektaklu – Tutaj będzie to z pewnością muzyka wykonywana na żywo przez kilkudziesięcioosobową orkiestrę i chór, zobaczą państwo wspaniałe kreacje aktorskie, ale także będziecie się mogli dowiedzieć wielu interesujących i nieznanych faktów z życia Mozarta, a także samej epoki w której żył i tworzył.

Młody geniusz w wieku lat 4 już wirtuozersko grał na klarnecie, rok później wymyślał już pierwsze menuety, a w wieku lat 8 skomponował pierwszą symfonię. Uwerturę do jednej ze swoich najsłynniejszych oper „Don Giovanni” napisał w dobę. Nie ograniczał się do jednego stylu, eksperymentował. Muzyka Mozarta do dziś określana jest lekka, dowcipna i emocjonalna. Poprzez powtarzalność niektórych motywów utwory szybciej zapadały w pamięć publiczności. Prywatnie Amadeuszcechował się niewybrednym żartem, nie stronił od romansów, miał cięty język, a jego pewność siebie onieśmielała rozmówców. Często postrzegano go jako gbura.

Tak złożona osobowość i błyskotliwa kariera zainspirowała Petera Shaffera, brytyjskiego dramatopisarza, do napisania sztuki „Amadeusz”, którą oparł na rywalizacji Mozarta i Salieriego – dwóch osobowości w świecie muzyki. Shaffer był także autorem scenariusza do słynnego filmu Miloša Formana – „Amadeusz”, który w 1985 roku zdobył aż 8 statuetek Oscara za najlepszy film, reżyserię, scenariusz, charakteryzację, scenografię, kostiumy, dźwięk i za najlepszą rolę pierwszoplanową. W Polsce na deski teatru sztukę Shaffera po raz pierwszy przeniósł Roman Polański, który w Teatrze na Woli (dzisiejsza Scena na WoliTeatru im. Tadeusza Łomnickiego Teatru Dramatycznego w Warszawie) obsadził w roli głównej Tadeusza Łomnickiego.

W 2022 roku Anna Wieczur na tej samej scenie zrealizowała swojego „Amadeusza”, który szturmem podbił serca publiczności nie tylko w Warszawie, ale odbił się także szerokim echem w całym środowisku teatralnym. Jednak ze względu na zmiany na stanowisku dyrektora, spektakl został zagrany zaledwie kilka razy i ku rozczarowaniu publiczności zdjęty z afisza.

– Po tych kilku latach „Amadeusz” znajdzie swoją bezpieczną przystań w Łodzi, w Teatrze Jaracza – mówi Michał Chorosiński, dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. – Zaprosiłem do współpracy Panią Annę Wieczur żeby zrealizowała spektakl z naszym zespołem. Zastanawialiśmy się nad tytułem i ostatecznie, po uzyskaniu wszystkich potrzebnych zgód, postanowiliśmy tchnąć nowe życie w sztukę Shaffera. Uważam, że nasza scena zasługuje na taką inscenizację z rozmachem,a nasz zespół jest w pełni gotowy na to przedsięwzięcie.

Premiera spektaklu „Amadeusz” odbędzie się 25 maja o godzinie 19.00. Kolejny spektakl będzie można obejrzeć dzień później o godzinie 17.00. W sprzedaży dostępne są także bilety na spektakle czerwcowe (7 i 9 czerwca) oraz październikowe (12 i 13 października).

Honorowym patronatem premierę spektaklu objął Marszałek Województwa Łódzkiego – Grzegorz Schreiber.

Spektakl powstaje we współpracy z Fundacją Pro Mozart, której sponsorem jest firma Integral Solutions. A patronem radiowym spektaklu zostało radio RMF Classic.


AMADEUSZ
Autor: Peter Shaffer
Tłumacz: Maciej Stroiński
Reżyser: Anna Wieczur
dyrygent, kierownictwo muzyczne: Jacek Laszczkowski
scenografia: Maks Mac
adaptacja scenografii: Katarzyna Pawelec
kostiumy: Martyna Kander
adaptacja kostiumów: Joanna Olczyk
światła: Łukasz Schwiperich
projekcje: Stanisław Zaleski
ruch sceniczny: Anna Iberszer
asystentka reżyserki: Joanna Koc
inspicjentka, suflerka: Katarzyna Brudek

Obsada aktorska 25, 26 maja:
Mozart: Krzysztof Szczepaniak (gościnnie)
Konstancja: Sara Lityńska
Salieri: Dariusz Bereski (gościnnie)
Cesarz: Marek Nędza
Von Stack: Paweł Tucholski
Rosenberg: Bogusław Suszka
Van Swieten: Zbigniew Dziduch (gościnnie)
Venticelli 1: Iwona Dróżdż
Venticelli 2: Radosław Osypiuk
Kappelmeister Bonno: Mirosław Henke (gościnnie)
Teresa Salieri: Joanna Koc
Katherina: Wioleta Sędzik (gościnnie, solistka)
Kucharz, służący: Marcin Włodarski
Lokaj, służący: Mateusz Czwartosz

Obsada aktorska 7, 9 czerwca:
Mozart: Wiktor Piechowski
Konstancja: Barbara Garstka (gościnnie)
Salieri: Dariusz Bereski (gościnnie)
Cesarz: Karol Puciaty
Von Stack: Paweł Tucholski
Rosenberg: Bogusław Suszka
Van Swieten: Zbigniew Dziduch (gościnnie)
Venticelli 1: Iwona Dróżdż
Venticelli 2: Radosław Osypiuk
Kappelmeister Bonno: Mirosław Henke (gościnnie)
Teresa Salieri: Joanna Koc
Katherina: Wioleta Sędzik (gościnnie, solistka)
Kucharz, służący: Marcin Włodarski
Lokaj, służący: Mateusz Czwartosz

Soliści
śpiewacy/soprany: Karolina Iwańska-Paśnicka, Małgorzata Romańska,
mezzosoprany: Aleksandra Koczurko-Porzycka, Marta Mika, Emilia Rabczak, Hanna Szostak,
tenory: Maciej Gwizdała, Rafał Polek, Marek Kaczmarczyk, Amadeusz Majchrowski,
basy: Bartosz Kieszkowski, Mateusz Michałowski, Nazar Mykilak, Wojciech Kaczmarek, Oskar Silva,

Orkiestra
I skrzypce: Michał Lisiewicz (koncertmistrz), Magdalena Skwierczyńska, Anna Skowronek, Karolina Skoczylas, Anna Morozova,
II skrzypce: Damian Orłowski, Paulina Burczyńska, Weronika Wójtowicz, Kinga Zlot, Martyna Kochaniec,
altówki: Magdalena Żurawska, Hanna Piotrowicz, Magdalena Gonos, Katarzyna Średzińska,
wiolonczele: Wojciech Bafeltowski/Jakub Lemański, Agata Jonczak, Zuzanna Nierubca,
kontrabas: Maciej Kozioł/Albert Myczkowski,
flety: Małgorzata Cegielska, Aleksandra Janowska-Tkacz,
oboje: Adela Gicala, Natalia Goś,
klarnety: Bartosz Karwowski, Dominik Domińczak, Adam Bardowski, Waldemar Żarów,
fagoty: Grzegorz Dąbrowski, Aleksiej Fralou, Katarzyna Michalik-Wasiak,
waltornie: Anna Baran, Jan Dąbrowski,
trąbki: Jakub Piekutkowski, Michał Adamin,
puzony: Robert Żelazko, Radek Szulc, Mateusz Sejdak,
fortepian: Weronika Chodakowska/Jagoda Stanicka,
kotły: Julianna Siedler-Smuga
Źródło:

Materiał własny