HIOB został naznaczony nieszczęściem. Poginęły jego stada, wichura zniszczyła mu dom, pomarły dzieci. A potem ciało jego pokryło się wrzodami. Aż począł złorzeczyć dniowi swego urodzenia... "Księga Hioba" nie jest tylko mitem - jak np. opowieść o Edypie. Jest przede wszystkim traktatem filozoficznym. Podstawowe pytanie, jakie stawia, to pytanie o uzasadnienie zła i cierpienia. Dlaczego na świecie istnieje zło? Czy zło jest tylko karą za grzechy? Dlaczego Bóg przyzwala, aby cierpieli niewinni? W starotestamentowej, hebrajskiej wizji Boga jest miejsce na próbę, na jaką Bóg wystawia człowieka. Przypomnijmy Abrahama i właśnie Hioba. W jakimś zresztą sensie cierpiący Hiob - zwraca na to uwagę Anna Kamieńska - jest prefiguracją Chrystusa, którego cierpienie ma na celu odkupienie ludzkich win. Pytanie o to, jak pogodzić absolutny charakter Boga z istnieniem zła na świecie, podstawowe pytanie teodycei, wraca w każdej epoce. Bo zawsz
Tytuł oryginalny
Liturgia słowa
Źródło:
Materiał nadesłany
Kierunki nr 4