Spektakl "Makbeta" w Baju Pomorskim otwiera rodzaj prologu nawiązującego do tradycji romantycznej, jednocześnie realizującego koncepcję teatru w teatrze. Trickman (Jacek Pysiak) - konferansjer, istota napędzająca akcję - wita nas "w surrealistycznym teatrze The Globe". Ta zapowiedź połączenia Szekspira z surrealizmem jest konstytutywna dla przedstawienia w inscenizacji Zbigniewa Lisowskiego. W tle czyści i wyciera scenę, szykując ją do gry, czerwono ubrana, zakapturzona tajemnicza postać (Agnieszka Niezgoda). Wchodzą trzy Wiedźmy. Wiedźmy - podobnie jak czerwona postać, która później okaże się ich władczynią, Hekate - będą tu obecne w ciągu prawie całego spektaklu. Filozof Stefan Morawski twierdził, że postmodernizm polega na dowolnej grze symbolami. Odarte ze swojego metafizycznego znaczenia są autoteliczne, są jak zero w algebrze, które nie ma żadnej wartości, ale stanowi punkt odniesienia. Wiedźmy prezentują nam więc symbole czasu. Pi
Tytuł oryginalny
Lisowskiego Szekspir współczesny
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr Lalek nr 2/3