EN

7.04.1974 Wersja do druku

Lir

I oto mamy nowe spojrzenie na celtycką tragedię. Tym razem "Lir" współczesnego pisarza angielskiego Edwarda Bonda (auto­ra scenariusza filmu Antonioniego "Powiększenie"). Powstały z górą trzy i pół setki lat temu szekspirowski pierwowzór posłużył Bondowi do stworzenia ko­lejnej koncepcji dramatu Lira. Trud­no się temu dziwić, bowiem szekspi­rowski wątek zawiera tzw. treści nieśmiertelne i dzięki temu właśnie wersja uwspółcześniona koreluje dobrze, a może więcej niż dobrze ze współczesnymi problemami. Powiada o swojej sztuce Edward Bond: "... Moje sztuki mówią o okru­cieństwie i przemocy, bo to jest pro­blem podstawowy i od tego jak go rozwiążemy zależy, co się z nami stanie (...) okrucieństwo samo w so­bie nie stanowi zagrożenia dla żad­nego gatunku (...) Ludźmi rządzą me­chanizmy biologiczne i jeśli jestem zdenerwowany, to zachodzą we mnie określone procesy, a wtedy muszę działać..." "Lir" jest sztuką spełniającą rolę s

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Lir

Źródło:

Materiał nadesłany

Kultura nr 14

Autor:

Tadeusz Gumplowicz

Data:

07.04.1974

Realizacje repertuarowe