Opera w baroku nie była tak koturnowa jak w tej chwili - powiedziała PAP Lilianna Stawarz, klawesynistka, kierownik artystyczna festiwalu oper barokowych Dramma per Musica, który rozpocznie się w piątek.
5. Festiwal Oper Barokowych Dramma per Musica rozpocznie się w piątek w Małej Warszawie wystawieniem opery "Agrippina" Georga Friedricha Haendla w reżyserii Natalii Kozłowskiej. Festiwal potrwa do 22 września. PAP: Czym charakteryzuje się opera barokowa? Lilianna Stawarz: To przede wszystkim zwrot ku antykowi, ku temu co było najważniejsze, a więc słowu. Logika słowa, filozofia słowa, retoryka - to najważniejsze kwestie, na których bazuje muzyka baroku, a w szczególności opera. Camerata florencka utworzona przez Giovanniego de' Bardiego, jeszcze przed końcem XVI wieku dała podstawy wszystkim twórcom muzyki barokowej do zmiany filozofii, do zmiany traktowania sensu tekstu. Zaowocowało to również tym, że słowo i muzyka musiały się jakoś pogodzić, znaleźć wspólny mianownik, ale to słowo determinowało afekt, podkreślony i zilustrowany przez dźwięki (głównym założeniem barokowej teorii afektu jest przypisanie konkretnej figurze muzycznej pojęc