Tę publikację należy bez wątpienia uznać za naukowe wydarzenie. Autorom udało się stworzyć modelowy companion w dziedzinie, która takowego do tej pory nie posiadała - o książce "The Routledge Companion to Puppetry and Material Performance" pisze Kamil Kopania w Teatrze Lalek.
Czy jeszcze istnieje teatr lalek, czy też zatracił on swoją tożsamość? Jeśli jest zjawiskiem żywym, to jakie są jego wyróżniki? Jaka jest rola tradycji w kształtowaniu współczesnych scen lalkowych? Czy rozwój techniki, nowych form komunikacji, w istotny sposób warunkuje praktykę teatralną? Czy powinniśmy mówić o teatrze lalek, czy też może lepiej używać innego terminu, np. teatr przedmiotu lub teatr materii ożywionej? Tego rodzaju pytania historycy, teoretycy i praktycy teatru lalek zadawali sobie ostatnimi laty stosunkowo często. Czynili to przy najróżniejszych okazjach, ale - można powiedzieć - raczej od przypadku do przypadku. Wyraźnie odczuwana potrzeba dyskusji nad węzłowymi zagadnieniami tego rodzaju sztuki scenicznej przez lata nie przerodziła się w inicjatywę mającą na celu szeroką i dogłębną refleksję nad wymienionymi kwestiami, pozwalającą tak sformułować odpowiedzi na liczne nurtujące środowisko pytania, rozwiać różnor