Czuje się w Banskiej Bystricy atmosferę teatralnych poszukiwań i potrzebę dialogu, nowego z dawnym, młodych ze starszymi, a o otwarciu na nieeksplorowane dotychczas na scenach środkowoeuropejskich przestrzenie teatru, świadczy dobitnie fakt, że pojawiły się na festiwalu trzy spektakle kierowane dla najmłodszej publiczności - o Festiwalu Teatrów Lalkowych "Bábkarská Bystrica pisze Alicja Rubczak z Nowej Siły Krytycznej.
Na skrzyżowaniu czterech dróg, biegnących z Polski, Czech, Węgier i Słowacji stoi willa w stylu Art Nouveau, w której ma swoją siedzibę Bábkov Divadlo na Rázcestí (Teatr Lalkowy na Rozdrożu - sic!) będący organizatorem festiwalu o niezwykle długiej, ale jakże treściwej nazwie: "Międzynarodowy Festiwal Konfrontacji Słowackich Teatrów Lalkowych z teatrami lalkowymi Centralnej Europy oraz zaproszonymi grupami z całego świata". Tak zatem festiwal ilościowo zdominowały teatry ze Słowacji, jednak zgodnie z założeniami programowymi licznie zaprezentowały się także pozostałe kraje Grupy Wyszehradzkiej - Czechy, Polska i Węgry, natomiast zaproszonymi zespołami ze świata były Compagnie la Boîte Noire z Francji oraz Teatro all'improvviso z Włoch. Program festiwalu Bábkarská Bystrica, bo tak brzmi jego krótsza nazwa, ułożony został w zgodzie z postanowieniem organizatorów sprzed dwóch lat, by zaprosić spektakle, będące ciekawymi, nowatorskimi adap