EN

20.12.2019 Wersja do druku

Laleczki, cukiereczki

"Coppelia" Léo Delibesa w choreogr. Jacka Tyskiego w Operze Nova w Bydgoszczy. Pisze Katarzyna Gardzina-Kubała w Ruchu Muzycznym.

"Coppelia" - jeden z najbardziej emblematycznych baletów komicznych XIX wieku - trudno poddaje się reinterpretacjom w duchu współczesnym. Jacek Tyski, tworząc w Operze Nova w Bydgoszczy swoją wersję, udowodnił, że jest to możliwe, choć parę razy trochę zabłąkał się w pracowni wynalazcy mechanicznych lalek Coppeliusa. Balet Leo Delibesa z 1870 roku, wystawiony po raz pierwszy w Paryżu w choreografii Arthura Saint-Leona, powstał na motywach noweli E.T.A. Hoffmanna i na fali fascynacji powieściami fantastycznymi. Ponad dwadzieścia lat później inna opowieść niemieckiego romantyka da zresztą podwaliny pod libretto jednego z najpopularniejszych baletów świata - "Dziadka do orzechów". W odróżnieniu od dzieła Czajkowskiego i wielu propozycji tego rodzaju z końca XIX wieku, "Coppelia" to prawdziwy balet z akcją, opowiadający żywą i zabawną historię nie tylko techniką tańca klasycznego, lecz także środkami aktorskimi, w tym wyrazistą i bogatą pantomi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Laleczki, cukiereczki

Źródło:

Materiał nadesłany

Ruch Muzyczny nr 12

Autor:

Katarzyna Gardzina-Kubała

Data:

20.12.2019

Realizacje repertuarowe