"Kwaśne mleko" w reż. Uli Kijak w Teatrze Polskim w Poznaniu. Pisze Zuzanna Kubiak w serwisie kultura.poznan.pl.
Kijak i Prześluga analizują w "Kwaśnym mleku" figurę Matki Polki i zastanawiają się nad społecznym procesem obarczania winą. Jak wyraża się miłość Matki Polki? Matka Polka pierze, zmywa naczynia, odkurza, wiesza pranie i przede wszystkim gotuje. Matka Polka to też w dużej części matka gastronomiczna. Pisała o tym dwadzieścia lat temu Sławomira Walczewska - jej krótki i zabawny artykuł opisywał figurę matki gastronomicznej, która zarządza czasem i brzuchami domowników za pomocą posiłków, jednocześnie sama będąc zawłaszczoną przez ten kuchenno-rodzinny system. Ula Kijak, reżyserka spektaklu i Malina Prześluga, autorka tekstu, pokazują, że gen Matki Polki nie musi naturalnie występować u wszystkich kobiet. Dramat Prześlugi został nagrodzony w tegorocznej edycji konkursu "Metafory Rzeczywistości". To dotychczas jedyny tekst, który zdobył zarówno nagrodę jury (ex aequo z tekstem "Ene due rike fake" Marzeny Matuszak), jak i głosy dzien