- Lady Gaga przeniosła dekorację z English National Opera do swojego show. To znak czasów - mówi Boris Kudlicka, główny kurator Quadrennial of Performance Design and Space w Pradze.
z Borisem Kudlicką rozmawia Agnieszka Michalak: Po 40 latach Praskie Quadrenniale Scenografii i Architektury Teatralnej zmieniło nazwę na Prague Quadrennial of Performance Design and Space. Pojawiła się nowa sekcja kostiumu ekstremalnego oraz Intersection - projekty w przestrzeni publicznej. Co te zmiany oznaczają dla współczesnej scenografii? Boris Kudlicka: Przede wszystkim to, że scenografia przestała odgrywać ilustracyjną rolę. Stała się aktywnym elementem spektaklu czy sztuki performatywnej. Dzisiaj w pracy w teamach teatralnych nie ma granic profesji - reżyser scenograf, dramaturg - zespół ludzi przygotowuje punkty, na których zaczyna budować spektakl. A scenografia stała się instalacją przestrzenną i uwolniła się od pierwotnej roli. Profesja scenografa jest dziś zatem multidyscyplinarna, bo on decyduje też o światłach, mediach, dźwięku. A przestrzeń teatralna jest inspirowana sztukami plastycznymi, metaforą, skrótem. Patrząc dziś na B