Kim jest dzisiaj kurator jako producent kultury? w jakim kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym pracuje? jak w przypadku silnego uwikłania kuratorstwa w system ekonomiczny i społeczny możliwa jest postawa krytyczna, subwersywna, przyjmowana wewnątrz instytucji? - pyta Marta Keil na swoim blogu fraukeil.
Przy okazji rozwoju dyskursu wokół praktyki kuratorskiej kilku badaczy i praktyków proklamowało zwrot kuratorski ("curatorial turn") - m.in. Beatrice von Bismarck w swojej książce "Cultures of the Curatorial": kolejny (po m.in. performative turn, educational turn, mnemonic turn etc.) zwrot w humanistyce, który ma ukazywać paradygmatyczne zmiany w procesie tworzenia i odbioru kultury. Mam jednak wiele wątpliwości odnośnie zasadności obwieszczania nastania kolejnego nowego paradygmatu: uważam, że mamy tu raczej do czynienia z fascynującym procesem odsłaniania reguł produkcji i dystrybucji sztuki, z opisem i problematyzacją pewnych praktyk, pokazujących kontekst ekonomiczny i społeczny aktywności artystycznej. Obecność kuratora nie oznacza jednak w mojej opinii paradygmatycznej zmiany w sztuce i humanistyce; jest raczej efektem przemian społecznych, politycznych i ekonomicznych, jakie obserwujemy w Europie tzw. Zachodniej od mniej więcej lat 80., w krajach postk