Spektakl otwarty jest obrazem pracowni krawieckiej: na białych ścianach wielometrowe szablony. Trzech malarsko rozmieszczonych Terminatorów, pogwizdując sielankowo, dziarsko wyszywa purpurę. Esencja krawiectwa, czystego, uporządkowanego, pracowitego. Nie ma tu krzty realizmu czy jakiegokolwiek innego opisu świata - jest alegoria, obrazowe przedstawienie ogólnego pojęcia, stereotypu. Cały spektakl rozgrywa się wyłącznie w sferze wyabstrahowanych idei, schematów sytuacyjnych, schematów kulturowych, na czele ze schematami władzy (upostaciowionej w Ekscelencji), "barbarzyństwa" (Onucy), kontestacji (Karlos) i kultury (Krawiec). Nieoczekiwane zestawienie stereotypów może je rozbić, otwierając poza nimi perspektywę na świat złożony i gęsty (jak w poezji lingwistycznej). U Mrożka i Axera stało się inaczej, ogólność zdarzeń i postaci (właściwa większości dramatów Mrożka - patrz analizy Krzysztofa Wolickiego w "Gdzie jest teatr?"
Tytuł oryginalny
Kultura skompromitowana
Źródło:
Materiał nadesłany
Kultura nr 18