1. "Przekracza! Dalej go! Niech przekracza. Uch! Uch! Przekraczaj!"- woła w IV akcie "Iwony, księżniczki Burgunda" Król, dopingując syna do zbrodni. Filip jednak nie "przekroczy". Nie zabije Iwony ani jej nie obroni. Na zawsze pozostanie księciem na dworze taty. Inaczej młodzi inscenizatorzy sztuk Witolda Gombrowicza, którzy, owszem, coraz chętniej "przekraczają" kanoniczne intepretacje dzieł Mistrza. Pytanie tylko, czy go przy tym nie zarzynają? Młodzi reżyserzy zdają się nie dowierzać Gombrowiczowi. Fascynuje ich przenikliwość jego psychologicznych, egzystencjalnych i kulturowych obserwacji, niepokoi jednak dość powszechna skłonność do absolutyzowania diagnoz stawianych przez autora "Pornografii". Po gombrowiczowsku nieufni wobec świata w ogóle, z dystansem rekonstruują świat dramatów Mistrza. Jedni, jak Anna Augustynowicz czy Jurek Sawka, "sprawdzają" moc dialektyki Gombrowicza w realiach współczesnego technopolu, zdominowanego prz
Tytuł oryginalny
Którędy do wyjścia (potyczek z Gombrowiczem c.d.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr Nr 3