08.05.2017 Wersja do druku

Kto się wciąż boi ducha smętnego geja?

"The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby)" Beniamina Brittena w reż. Natalii Babińskiej z Opery na Zamku w Szczecinie na XXIV Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Jarosław Reszka w Expressie Bydgoskim.

"Dokręcanie śruby" Benjamina Brittena przez 60 lat było pomijane przez polskie teatry operowe Po dwóch bardzo tradycyjnych spektaklach na festiwalu przyszedł czas na współczesną operę. Homoseksualne i pedofilskie podteksty, jakimi podszyte jest dzieło brytyjskiego kompozytora, nawet dziś wywołuje konsternację i niedopowiedzenia. Dwie duże i trudne wokalnie role napisane dla dzieci to jeden z powodów, dla których "Dokręcanie śruby" rzadko jest wystawiane, nie tylko w Polsce. Innym, pewnie jeszcze ważniejszym powodem, jest na poły erotyczna intryga, w którą te dzieci są na scenie uwikłane. Natalia Babińska, reżyserka spektaklu przygotowanego przez Operę na Zamku w Szczecinie (to pierwsza inscenizacja tego dzieła Brittena w Polsce), tak w jednym z wywiadów opisuje kłopoty z tym związane: "Nie wtajemniczałam dzieci w trudny temat. Owijałam niewygodne sprawy sporą ilością bawełny. Myślę, że te zabiegi były zabawne dla dorosłych przedsta

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Kto się wciąż boi ducha smętnego geja?

Źródło:

Materiał nadesłany

Express Bydgoski nr 104/6-7.05

Autor:

Jarosław Reszka

Data:

08.05.2017

Festiwale