Nowa sztuka Marka Bukowskiego Ciałopalenie skonstruowana jest jak kryminał. W prologu dramatu umiera mężczyzna, w epilogu - kobieta podejrzana o jego zabójstwo. Podejrzana, ponieważ śledztwo, którego jesteśmy świadkami, nie rozstrzyga ostatecznie o jej winie, podobnie jak oględziny zwęglonych kobiecych zwłok nie rozstrzygają o śmierci bohaterki. W sztuce Bukowskiego nie ma bowiem nic pewnego: morderca może okazać się tu ofiarą, a ofiara katem. Zasada ta przekracza w dramacie ramy kryminału, w świecie kreowanym przez Bukowskiego staje się zasadą nadrzędną. Autor "Ciałopalenia" przekonuje nas bowiem, że ustalenie prawdy -zarówno w wymiarze jednostkowego wypadku, jak i historycznego procesu - w ogóle nie jest możliwe. Każda próba unieruchomienia określonego układu zdarzeń w poszukiwaniu jakichś stałych rozstrzygnięć jedynie oddala nas od rzeczywistości. Zamia
Tytuł oryginalny
Kto pyta, ten błądzi
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 6