"(A)pollonia" warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego prowokuje wstrząs estetyczny i burzy utarte poglądy o okrucieństwach i poświęceniach w dziejach ludzkości - piszą w piątek francuskie media. Polskie przedstawienie można oglądać podczas trwającego w Awinionie festiwalu teatralnego - pisze Szymon Łucyk z PAP.
Media francuskie dość zgodnie komplementują "(A)pollonię", którą w czwartek zaprezentowano na dziedzińcu Pałacu Papieży w Awinionie. Recenzenci podkreślają efektowną scenografię Małgorzaty Szczęśniak i znakomitą grę zespołu aktorskiego. W opinii krytyka "Le Monde", przedstawienie Nowego Teatru szokuje widzów łamaniem kanonów piękna i prowokacją intelektualną. ""(A)pollonia" zbiła z tropu i zmąciła spokój części publiczności, gdyż wywraca perspektywę, z jakiej zwykło się postrzegać historię dwudziestego wieku" - pisze "Le Monde". Porównuje przesłanie spektaklu do głośnej francuskiej powieści "Łaskawe" Jonathana Littella - fikcyjnych wspomnień byłego oficera SS. Gazeta zauważa, że Warlikowski w "(A)pollonii" stawia z mocą "kłopotliwe" pytania. "Co decyduje, że człowiek staje się katem lub też ofiarą? Gdzie kończy się piekielny krąg zemsty? Jaki jest sens poświęcenia? " - wylicza gazeta. I wreszcie: "Czy człowiek nie ma