II Festiwal "Gorzkie Żale" w Warszawie. Pisze Paweł Dobrowolski w Teatrze.
Kryptoteologia to pojęcie, którego użyła Agata Bielik-Robson w swojej najnowszej książce, "Na pustyni", dla uchwycenia podstawowych, a teologicznych założeń najbardziej nawet zsekularyzowanej myśli filozoficznej. Bielik-Robson stawia tezę, że od religii nie sposób uciec. Tkwi ona w całej filozofii, a w swojej książce autorka tropi jej ślady na terenie myśli późnej nowoczesności. Czy znaleźć je można również we współczesnym teatrze? Do udzielenia odpowiedzi na to pytanie prowokują ponownie twórcy Festiwalu "Gorzkie Żale", który już po raz drugi odbył się w Warszawie w czasie wielkiego postu. Teologia ukryta Teologia współczesnego teatru to bez wątpienia teologia ukryta, zepchnięta w kulisy sceny, przemawiająca przyciszonym głosem inspicjenta, niesłyszalnym dla widza, pociągająca za sznurki grających na scenie marionetek. To teologia założona, wpisana w architekturę teatru, jego przedstawianie czasu, nieuchronnie zmierzające w kierunku z