EN

27.10.1992 Wersja do druku

Kryminalny romans operowy. Dojrzewanie do Pucciniego

Giacomo Puccini: "Tosca", kier. muz. Tadeusz Wojciechow­ski, reż. Klaus Wagner, dek. Ma­riusz Chwedczuk, kost. Xymena Zaniewska, kier. chóru Bogdan Gola, premiera - Teatr Wielki w Warszawie, 23 bm.

Do pewnych rzeczy w operze trzeba dojrzeć. Dojrzewają do nich artyści, publiczność i... tea­try. Każdy inaczej i w innym cza­sie. Jako reprezentant publicznoś­ci przyznam, że nigdy nie przepadałem za muzyką Pucciniego (może z wyjątkiem opery "Turandot"). Nie przepadałem - a więc nie słuchałem, nie oglądałem i nie analizowałem. Z piątkowej pre­miery "Toski" wyszedłem skruszony i przekonany do tego dzieła całko­wicie. Wyszedłem także zbudo­wany już naprawdę europejskimi możliwościami warszawskiego zespołu. Dzięki warszawskiej "Tosce" dojrzałem do Pucciniego. O dojrzałości, tym samym pewnej komplementarności odbioru dzieła dramaturgicznego świadczy jego zdolność do wy­wołania bezblokadowego, bezdystansowego przeżycia. Taką bardzo naturalną zdolność przeżyć mają dzieci. Lu­dzie dorośli po­między sztuką a własnym wzru­szeniem stawiają swoistą barierę z nabytej wiedzy, zasłyszanych opinii, przeję­tych od innych uprzedzeń.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Kryminalny romans operowy. Dojrzewanie do Pucciniego

Źródło:

Materiał nadesłany

"Nowa Europa" nr 189

Autor:

Mirosław M. Bujko

Data:

27.10.1992

Realizacje repertuarowe