EN

4.12.1966 Wersja do druku

Król Szalony

Nie bez racji dramat Augusta Strindberga "Eryk XIV" został nazwany szwedzkim "Hamletem". Strindberga, podobnie jak Szekspira interesują nie fakty historyczne, lecz charaktery władców, ich czyny, słabości, siła i uczucia. W "Eryku XIV" Strindberg sugestywnie rysuje właśnie charaktery ludzi XVI wieku, wyrażając to poprzez uczucia i słabości bliskie współczesnym. Sztuka ta pociągała najwybitniejszych reżyserów. Głośna jest inscenizacja Wachtangowa w moskiewskim Mchacie w 1921 r. za caratu "Eryk XIV" był zabroniony jako sztuka ukazująca postać władcy bez należnego respektu, zaś w 1965 r. wystawił ją w Malmö wybitny reżyser filmowy Ingmar Bergman powierzając rolę Karin swojej czołowej aktorce, Bibi Andersson. "Opis charakteru człowieka bez charakteru - oto czym jest mój Eryk XIV" - pisał August Strindberg. Ale człowiek bez charakteru - to bynajmniej nie wariat. A w ten sposób pojął postać króla reżyser telewizyjnego spektaklu - Jerzy Grzegorzewsk

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Król Szalony

Źródło:

Materiał nadesłany

Ekran Nr 49

Autor:

Alicja Wielgoławska

Data:

04.12.1966

Realizacje repertuarowe