08.03.2017 Wersja do druku

Kręci się

Michał Kotański bierze na warsztat "Opowieści Lasku Wiedeńskiego", sztukę napisaną na początku lat 30. XX wieku przez Ödöna von Horvátha, który bezkompromisowo krytykuje obyczajowość mieszczaństwa. Nazizm i patriarchat, które znajdują wspólny punkt w przemocy - o przedstawieniu dyplomowym w PWST pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.

Marianna - główna bohaterka - po śmierci matki pomaga ojcu w prowadzeniu sklepu z zabawkami. Spływają zamówienia na figurki rannych żołnierzyków. W odradzającym się po wojnie społeczeństwie nowe pokolenie fascynuje się siłą i męskością. Ale jaką funkcje pełnią w nim kobiety? "Mężczyźnie nigdy nie wolno stracić autorytetu! Trzeba zawsze trzymać dystans! Patriarchat, nie matriarchat! Ave Cesar, morituri te salutant!" - mówi Czarodziej do Oskara (narzeczonego córki). Jak jest naprawdę? Sklep Czarodzieja, chyli się ku upadkowi bez kobiecego wsparcia. Erycha, młodego studenta prawa głęboko wierzącego w nazizm, sponsoruje właścicielka trafiki, Valerie. Alfred (dorobkiewicz, zależny od Matki i Babki, które na niego łożą) zakochuje się w Mariannie z wzajemnością, ale potem przestaje sobie radzić z odpowiedzialnością, pracą i z samym sobą. Marianna, wychowywana do bycia żoną, nie chce brać ślubu z rozsądku, a z miłości. Nie znajduje oparc

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Kręci się

Źródło:

Materiał własny

materiał własny

Autor:

Piotr Raganowicz-Macina

Data:

08.03.2017

Tematy w toku

Realizacje repertuarowe