Drugi dzień Festiwalu Misteria Paschalia przyniósł kolejną wielką oratoryjną formę, zarazem jedno z najlepszych dzieł Antonia Vivaldiego - "Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie".
I tak jak legendarna biblijna bohaterka zwyciężyła wroga, tak tego wieczoru Ottavio Dantone z połączonymi zespołami Accademia Bizantina i Capella Cracoviensis oraz doborowym składem wokalistek podbili publiczność. Były wiwaty i owacja na stojąco! Ten szczególny utwór weneckiego kompozytora powstał w 1713 roku na zamówienie żeńskiego sierocińca Ospedale della Piet, gdzie Vivaldi pracował jako kapelmistrz przez większą część życia. Instytucja ta była właściwie wysokiej klasy i międzynarodowej sławy konserwatorium. Na koncerty przychodzili tu przedstawiciele najwyższych władz i szlachetnych rodów. Vivaldi zmanipulował nieco starotestamentowy temat oratorium tak, by korespondował z niedawno odniesionym zwycięstwem Najjaśniejszej Republiki Weneckiej nad Turkami. Autorem libreta został Giacomo Cassetti, który w finale utworu jasno daje do zrozumienia, jak należy odczytywac biblijną historię. Postać Judyty triumfującej - to zwycięska Wenecja, je