EN

19.05.2023, 08:45 Wersja do druku

Kraków. Ukazał się 174. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”

Najnowszy, kwietniowy numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” otwiera tekst Miry Mańki Feedback: próba zmapowania zjawiska, w którym autorka porządkuje wiedzę dotyczącą teorii i praktyki strategii feedbackowych.

W bloku „Scrum” znajduje się artykuł Weroniki Zajkowskiej Opis doświadczenia pracy nad spektaklem „Oresteia”, dotyczący procesu pracy nad spektaklem dyplomowym IV roku Wydziału Aktorskiego w krakowskiej AST, do zrealizowania którego Michał Zadara zaproponował studentom użycie metody zarządzania procesem zwanej scrum. Tekstowi towarzyszy korespondencja autorki z Marcinem Kościelniakiem na temat praktycznego wymiaru strategii Zadary, mającej na celu zniesienie hierarchii w teatrze.

Kolejny blok – „1989” – otwiera tekst Zbigniewa Majchrowskiego, który pisze o musicalu 1989 w reżyserii Katarzyny Szyngiery w kontekście wydarzeń historycznych. Witold Mrozek z kolei w tekście Kościół, partia, cenzura. „Ostatnie kuszenie Chrystusa” i zapomniane transakcje polskiej transformacji przywołuje przypadek odwołania projekcji filmu Martina Scorsesego w olsztyńskim DKF w 1989 roku i analizuje go jako jeden z elementów transakcji między Kościołem i partyjną władzą.

Następny blok poświęcony jest Jerzemu Grzegorzewskiemu. Anna R. Burzyńska w artykule Druga śmierć opery w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego proponuje odczytywać teatr Grzegorzewskiego w kategoriach postoperowych. Jan Karow w tekście „…rozwiązania, które proponuję, są niepełne…”. Cztery scenariusze studenta Grzegorzewskiego analizuje cztery egzemplarze reżyserskie, które Grzegorzewski przygotował w czasie studiów na Wydziale Reżyserii w warszawskiej szkole teatralnej. Ocalenie nie musi być śmiercią Moniki Kwaśniewskiej to spojrzenie na twórczość Grzegorzewskiego przez pryzmat feministyczny. Jedyny w dorobku reżysera spektakl oparty na tekście napisanym przez kobietę, Antoninę Grzegorzewską – On. Drugi powrót Odysa staje się przyczynkiem do refleksji na temat uzależnień w polskim teatrze. Mateusz Żurawski przygląda się Duszyczce Tadeusza Różewicza w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego i temu, jak przedstawienie, grane jeszcze siedemnaście lat po śmierci reżysera, zmieniało się w ciągu lat.

Osobny blok stanowi artykuł Słucham, jak oni słyszą Anny R. Burzyńskiej o Radio-Teatrze 2022, czyli projekcie Radia Kapitał i Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie, będącego próbą rewizji idei słuchowiska radiowego.

W dziale „Repertuar” Weronika Nagawiecka pisze o spektaklu Niepokój przychodzi o zmierzchu (reż. Małgorzata Wdowik), Wiktoria Wojas o Chamstwie (reż. Agnieszka Jakimiak), Zofia Kowalska o Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję (reż. Mateusz Pakuła), Wiktoria Tabak o Chłopaki płaczą ( reż. Michał Buszewicz), Magdalena Figzał-Janikowska o performansie Touch (Dotyk) (partytura Pierre Jodlowski, w wykonaniu Michała Pepola, Pawła Sakowicza), Katarzyna Niedurny recenzuje Sen nocy letniej (reż. Justyna Sobczyk i Jakub Skrzywanek), Olga Katafiasz pisze o Genialnej przyjaciółce (reż. Ewelina Marciniak), a Maciej Guzy o The Employees (reż. Łukasz Twarkowski).

W części poświęconej teatrowi za granicą znalazł się artykuł Anety Głowackiej o spektaklu Matka Courage i jej dzieci w reż. Olivera Frljicia w berlińskim Gorki Theater.

Na blok o operze składają się teksty: Natalii Jakubowej o Wojnie i pokoju Siergieja Prokofiewa (reż. Dmitrij Czerniakow) i Doroty Krzywickiej-Kaindel o Dydonie i Eneaszu… Oczekiwaniu Henry’ego Purcella, Pawła Mykietyna i Arnolda Schönberga (reż. Krzysztof Warlikowski). Oba przedstawienia zostały zrealizowane w Bayerische Staatsoper w Monachium.

W sekcji festiwalowej Joanna Braun opisuje 6. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy Materia Prima, który odbył się w lutym w Krakowie.

W dziale „Teatr w książkach” Bartosz Cudak recenzuje książkę Pawła Soszyńskiego Teo. Dramaty, a Jacek Sieradzki pisze o dwóch publikacjach Stanisława Godlewskiego: Towarzyszka broni. Strategie współczesnej polskiej krytyki teatralnej i Mocna w kryzysie. Antologia współczesnej polskiej krytyki teatralnej. Numer tradycyjnie zamykamy notami o książkach. Są to: Reinhardt, Schlemmer i inni. Studia i szkice o dramacie i teatrze niemieckojęzycznym Małgorzaty Leyko i Druga Reforma Teatru. Ludzie – idee – zdarzenia Kazimierza Brauna.

 Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” publikowane są tylko w Internecie: www.didaskalia.pl. Dostęp do wszystkich artykułów jest bezpłatny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Źródło:

Materiał nadesłany