EN

6.03.2023, 10:05 Wersja do druku

Kraków. Ukazał się 173. numer „Didaskaliów”


173. numer „Didaskaliów” otwiera artykuł Kasi Lech Wielojęzyczny teatr europejski: próba zarysu. Autorka opisuje artystyczne, pedagogiczne i instytucjonalne praktyki, które próbują ożywić wielojęzyczne tradycje teatru, odzwierciedlić współczesne zróżnicowanie Europy oraz wyobrazić sobie przyszłość, szukając gość-inności.

W bloku „Cenzura i autocenzura” Micha Braun w artykule Raise Your Voice!? pisze o tym, jak niemieccy artyści za pomocą kampanii w mediach społecznościowych #allesdichtmachen zwrócili uwagę na swoją sytuację w czasach lockdownu wiosną 2021 roku. W kolejnym bloku kontynuujemy namysł nad „Męskościami”. Wiktoria Tabak w tekście Rekonfiguracje męskości w najnowszym polskim teatrze na podstawie wybranych spektakli (m.in. Autobiografii na wszelki wypadek Michała Buszewicza, Woyzecka Grzegorza Jaremki, Chcieliśmy porozmawiać o męskości, ale zostaliśmy przyjaciółmi Grupy Performatywnej Chłopaki, Bromance Michała Przybyły i Dominika Więcka, Halki Anny Smolar oraz Ojców Błażeja Biegasiewicza) analizuje przemiany w sposobach reprezentacji męskości w najnowszym polskim teatrze. Grzegorz Stępniak w artykule „Tak, tato!”. Daddy issues i toksyczna męskość przywołując kategorię „daddy issues” (kłopoty z tatusiem) analizuje filmy For My Country Rachida Hamiego, Wiking Roberta Eggersa oraz serial HBO Euforia Sama Levinsona. Grażyna Chmielewska w dziale Kobiety w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej pisze o studentkach i nauczycielkach w PIST w czasach, kiedy studiowała tam Leonia Jabłonkówna. Podając nowe informacje biograficzne, uwypukla rolę, jaką w tworzeniu uczelni i procesie kształcenia odegrały Jadwiga Turowicz i Stanisława Wysocka. W dziale poświęconym Wacławowi Niżyńskiemu Wojciech Klimczyk w artykule The Horse Will Fall Forever: Nijinsky’s Kinetographies of Becoming, pisze o Dzienniku tego legendarnego tancerza i choreografa Baletów Rosyjskich w zestawieniu z teoriami plastyczności Catherine Malabou oraz stawania się Gilles’a Deleuze’a i Felixa Guattariego.

Część dotycząca nowej choreografii zawiera wywiad kolektywny Słodko-gorzkie praktyki choreograficzne w teatrze z udziałem dwunastu choreografów i choreografek: Katarzyny Chmielewskiej, Natalii Dinges, Magdaleny Fejdasz, Heleny Ganjalyan, Anety Jankowskiej, Kai Kołodziejczyk, Patrycji Kowańskiej, Dominiki Knapik, Agaty Maszkiewicz, Bartosza Ostrowskiego, Urszuli Parol, Weroniki Pelczyńskiej, Michała Przybyły, Moniki Szpunar. Ich wypowiedzi stanowią namysł nad choreografią i zawodem choreografki/choreografa w teatrze instytucjonalnym.

W bloku „Taniec” Maciej Guzy podsumowuje zeszłoroczną edycję krakowskiego programu prezentacji tańca „Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń”, poświęconą „lekcji anatomii”. Michalina Spychała recenzuje spektakl prezentowany w ramach tego programu – Na dwóch nogach/back on feet, czyli anatomia relacyjności (w choreografii i wykonaniu Magdy Fejdasz i Weroniki Pelczyńskiej). Natomiast Marcelina Obarka pisze o 21. Festiwalu Ciało/Umysł, który odbył się w październiku w Warszawie pod hasłem „Wolno tańczyć”.

W dziale „Repertuar” Dorota Ogrodzka recenzuje Rodzinę Teatru 21 i TR Warszawa w reż. Justyny Sobczyk, Zofia Kowalska Mój roku relaksu i odpoczynku w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Kamila Kucia Anioły w Ameryce Michała Telegi w Teatrze Barakah, Maciej Guzy pisze o dwóch spektaklach w reż. Katarzyny Kalwat: Finnegans W/Fake (Teatr Polski w Podziemiu) oraz Art of Living (Stary Teatr w Krakowie), Jakub Papuczys o Wymazywaniu w reż. Klaudii Hartung-Wójciak w Starym Teatrze, a Agata M. Skrzypek o niedoskonałej utopii w reż. Noémi Oli Berkowitz w TR Warszawa. Kolejny blok tematyczny poświęcony jest repertuarowi Komuny Warszawa; Katarzyna Lemańska pisze o Rytuale miłosnym w reż. Daniela Kotowskiego, Wiktoria Wojas o Co się stało z nogą Sarah Bernhardt w reż. Justyny Wielgus, a Katarzyna Niedurny o JaWa w realizacji duetu Turowski & Nowacka.

Na dział „Festiwale” składają się teksty Stanisława Godlewskiego o All Inclusive Juliana Hetzela oraz Kołysance dla padlinożerców Kima Noble prezentowanych na Festiwalu Nowa Europa w Nowym Teatrze w Warszawie, Urszuli Pysyk o InlanDimensions International Arts Festiwal, Wrocław – Gdańsk – Radom oraz Zofii Dąbrowskiej o Improfest. Międzynarodowym Festiwalu Improwizacji Scenicznej w Krakowie.

W dziale „Zagranica” Kamila Łapicka pisze o spektaklach Ana contra la muerte Garbiela Calderóna, Dans la mesure de l'impossible Tiago Rodriguesa, Entre chien et loup Christiane Jatahy oraz Sœurs Wajdiego Mouawad prezentowanych podczas 40º Festival de Otoño w Madrycie. Dział zamyka rozmowa Katarzyny Tórz z Benjaminem Ablem Meirhaeghem – reżyserem operowym, performerem, wokalistą, tancerzem oraz członkiem dyrekcji artystycznej Toneelhuis w Antwerpii, jednego z najważniejszych teatrów Flandrii.

W „Notach o książkach” piszemy o publikacjach: Helena Modrzejewska. Materiały do badań nad życiem i twórczością aktora II połowy XIX i początków XX wieku, red. Alicja Kędziora, Emil Orzechowski, Potencjalności transformacji. Krótkie trwanie performansów kulturowych w Polsce lat 90. Łucji Iwanczewskiej oraz zbiorze dramatów Maliny Prześlugi – To mogło być śmieszne, ale nie było. Osiem dramatów.

Od 2020 roku numery „Didaskaliów. Gazety Teatralnej” publikowane są tylko w Internecie: didaskalia.pl. Dostęp do wszystkich artykułów jest bezpłatny.

Źródło:

Materiał nadesłany