"Kandyd" Leonarda Bernsteina otworzył 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Zakończy go "Cyrulik sewilski", a pomiędzy dwoma spektaklami znajdą się trzy wielkie koncerty - "Dialog Mistrzów - Mahler i Strauss", "Arie Oper Świata - Moniuszko!" i "Wielkie Chóry Wielkich Oper". Odbędą się one w niezwykłych miejscach - w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz na Wawelu.
Program pierwszego koncertu pod tytułem "Dialog Mistrzów" (19 czerwca, Muzeum Lotnictwa) poprowadzi słuchaczy przez blisko sto lat. Od wspólnego zachwytu Mahlera i Straussa Ryszardem Wagnerem (koncert rozpocznie Preludium do "Tristana i Izoldy") po jedno z ostatnich dzieł Straussa - "Cztery ostatnie pieśni" powstały już po II wojnie światowej, w 1948 roku. "Jest to absolutny szczyt formy, duże wyzwanie dla śpiewaczki i fascynujące ujęcie zmierzchu życia, w którym śmierć rozumiana jest jako przyjaciółka a nie demon, którego się boimy" - zauważa solistka, Katarzyna Oleś-Blacha, która wraz z dyrygentem Tomaszem Tokarczykiem układała program koncertu. Publiczność wysłucha również arcydzieł Gustawa Mahlera: "Adagietta" z V Symfonii cis-moll oraz "Kindertotenlieder" - wstrząsającego cyklu pieśni na śmierć dzieci. "Cykl Mahlera towarzyszy mi od czasów studiów wokalnych" - przyznaje Adam Szerszeń, który niedawno wykonywał "Kindertotenlieder" w Kopalni