Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej zabiera widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa. Tancerze Baletu Cracovia Danza pokażą jak rodził się w Polsce balet zawodowy. Towarzyszyć im będą na scenie uczniowie kursu mistrzowskiego organizowanego w ramach 22. Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”.
Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych z baletem i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miało wielki wpływ na polski balet założony przez Stanisława Augusta.
Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację także oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta) i odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.
W przedstawieniu pokazane zostały m.in.: rekonstrukcja lekcji tańca, uczniowska gala, audycja baletowa, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry.
Po spektaklu Romana Agnel zaprosi publiczność do odtańczenia wspólnego poloneza na Rynku.
Zapraszamy!
Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej
Sobota, 24 lipca 2021
scena na Rynku Głównym, godz. 20
Scenariusz i inscenizacja: Romana Agnel
Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek
Choreografie Poloneza Eyblera i Uroczystego Pękiela: Leszek Rembowski
Oryginalne choreografie z epoki: Louis Pecourt
Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Scenografia: Krzysztof Antkowiak
Asystent choreografa: Marta Baranowska
Muzyka: A. Corelli, L. Boccherini, J. L. Eybler, L. Lacoste, J. B. Boismortier, A. Campra, J. B. Lully, J. J. Fux, M. Radziwiłł
Występują Tancerze Baletu Cracovia Danza:
Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Ewelina Keller, Małgorzata Nabrzeska, Zuzanna Ruta, Anna Szczotka, Anna Szklener, Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Michał Kępka, Sebastian Kubacki, Łukasz Szkiłądź, Sebastian Szul
oraz
gościnnie Filip Świeczkowski i uczestnicy kursu mistrzowskiego 22. Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza”