11.09.2018 Wersja do druku

Kraków. Kobieca edycja festiwalu Sacrum Profanum

Wybitni saksofoniści Peter Brötzmann i Mats Gustafsson, Penderecki na jazzowo, folkowe inspiracje w polskiej muzyce współczesnej, dużo kompozytorek i operowy debiut Olgi Tokarczuk - 16. edycja festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie zapowiada się arcyciekawie. Początek we wtorek 11 września.

- W tym roku na Sacrum Profanum będzie dużo jazzu: od klasycznego, po alternatywę i swobodną improwizację - zapowiada Krzysztof Pietraszewski, kurator Sacrum Profanum. Na początek - we wtorek - w Muzeum Inżynierii Miejskiej zabrzmi utwór Krzysztofa Pendereckiego "Actions" na freejazzową orkiestrę. W ten sposób festiwal uczci nie tylko zbliżające się 85. urodziny kompozytora, ale zaprezentuje też dzieło przypominające o fascynacji Pendereckiego jazzem - to epizod znany dobrze fanom jazzowej awangardy, ale raczej zapomniany przez bywalców filharmonii. W "Actions" świat improwizacji przenika się i ściera ze światem awangardowej muzyki klasycznej. Pierwszymi wykonawcami "Actions" byli muzycy New Eternal Rythm Orchestra pod dyrekcją Pendereckiego. W orkiestrze dowodzonej przez mistrza freejazzowej trąbki Dona Cherry'ego grał Tomasz Stańko, a na saksofonie genialny Peter Brötzmann - "rzeźnik z Wuppertalu" cieszył się wówczas sławą największego j

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Sacrum Profanum 2018: arcyciekawa i bardzo kobieca edycja festiwalu. Opera do libretta Tokarczuk, zapomniane kompozytorki i giganci free jazzu

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza online

Autor:

Anna S. Dębowska

Data:

11.09.2018

Festiwale