Fanfarą imitującą dźwięk trąb jerychońskich rozpoczął się we wtorek koncert Jerusalem w wykonaniu zespołów La Capella Reial de Catalunya i Hesperion XXI pod dyrekcją Jordiego Savalla [na zdjęciu] - jeden z najciekawszych projektów VI Festiwalu Misteria
Paschalia w Krakowie.
Savall, kataloński wirtuoz violi da gamba, dyrygent i badacz dzieł muzyki dawnej, który zaprosił do współpracy kilkudziesięciu muzyków z kilkunastu państw, tak różnych jak Armenia, Izrael i Irak, opowiedział językiem muzyki ponad 3000-letnią historię miasta Jerozolima, począwszy od okresu, gdy było ono żydowskie, poprzez okres chrześcijański po arabski i otomański. W Operze Krakowskiej, gdzie wystąpili artyści, rozbrzmiały między innymi przepiękne pieśni krucjatowe, pieśni pielgrzymów, arabska pieśń suficka, ottomański marsz wojenny, sefardyjskie romance i improwizacja na oudzie (arabskiej lutni). Podczas koncertu odtworzono oryginalny zapis fonograficzny z 1950 r. pieśni "El male rahamin" (Boże pełen miłosierdzia) w wykonaniu kantora Shlomo Katza, który tak nią wzruszył prowadzącego go na śmierć oficera w Auschwitz, że ten darował mu życie. Opowieść dziejów miasta zakończyło wykonanie melodii znanej w całym basenie Morza Ś